Het aantal dodelijke ongevallen met zware vrachtwagens is de afgelopen decennia sterk afgenomen. Ze vormen echter nog steeds ongeveer 15% van alle verkeersdoden in de EU. Het Volvo Trucks Accident Research Team (ART) heeft diepgaande kennis over welke ongevallen het meest voorkomen en waarom ze gebeuren.
Elk ongeval met een vrachtwagen vertelt een verhaal over wat er de seconden voor en na het incident gebeurde. Een verhaal waarin inzichten kunnen schuilen over hoe het ongeval vermeden of voorkomen had kunnen worden. Wanneer we inzichten samenvoegen, kunnen we er conclusies uit trekken.
Maar dat is slechts een deel van het werk van het Accident Research Team. Veel van de inzichten worden gevonden door nationale ongevallenstatistieken te verzamelen en te analyseren en diep in gegevens over ongevallen te duiken om die moeilijk te vinden correlaties te vinden. Dit helpt Volvo Trucks om technologie te ontwikkelen en samen te werken met beleidsmakers die onze wegen uiteindelijk stap voor stap veiliger maken.
“Analyse van statistieken vertelt ons hoe vaak elk type ongeval voorkomt, en onze eigen diepgaande studies bieden meer informatie over hoe en waarom ze gebeuren“, zegt Anna Theander, die aan het hoofd staat van ART, die samen met het team ongevallenlocaties bezoekt en vrachtwagens onderzoekt om meer te weten te komen over ongevallen.
Het team heeft een categoriseringssysteem opgezet, Type ongevallen genaamd, dat een overzicht geeft van de meest typische ongevallenscenario's met zware vrachtwagens, met ernstige of dodelijke verwondingen.
“Type ongevallen zijn een goede weergave van de meest voorkomende ongevallen met inzittenden van zware vrachtwagens, inzittenden van auto's en kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers, fietsers, bromfiets- of motorrijders”, zegt Anna Theander.
Als we naar het hele plaatje kijken, ziet ART dat bij elk van deze groepen weggebruikers bepaalde ongevallen vaker voorkomen dan andere. Twee veelvoorkomende ongevallen uit elke groep vormen de volgende lijst.
“De details van de onderzochte ongevallen bieden input voor de ontwikkelingsteams, die dan ontwerpverbeteringen kunnen doorvoeren om de kans op dit soort ongevallen te verkleinen. Voor elk Type ongeval kunnen we identificeren welke veiligheidsvoorzieningen het ongeval dat een specifiek scenario beschrijft, kunnen afzwakken of volledig kunnen voorkomen”, zegt Anna Theander.
Het aantal dodelijke ongevallen met zware voertuigen is de afgelopen decennia aanzienlijk afgenomen, ondanks het feit dat het totale aantal vrachtwagens is toegenomen. Maar het werk is niet gedaan. Omdat er wetgeving wordt ingevoerd om verschillende veiligheidssystemen op vrachtwagens te standaardiseren, kunnen meer ongevallen worden vermeden en de gevolgen ervan worden geminimaliseerd. Het delen van inzichten en diepgaande kennis uit onderzoek zal een groot deel van het DNA van Volvo Trucks blijven vormen. Het aantal ongevallen moet tot nul worden teruggebracht.
“Daarvoor moeten we de krachten bundelen in de sector, en in de samenleving in het algemeen”, zegt Anna.
Type A: Ongevallen met dodelijke afloop of ernstige verwondingen van inzittenden van vrachtwagens.
Type B: Ongevallen met dodelijke afloop of ernstige verwondingen van inzittenden van auto's.
Type C: Ongevallen met dodelijke afloop of ernstige verwondingen van kwetsbare weggebruikers zoals fietsers, voetgangers, motorijders of bromfietsers.
Leer meer over veiligheidsonderzoek bij Volvo Trucks