Trucks

Lancering van de nieuwe Volvo FM en FMX met dubbele cabine voor hulpdienstvoertuigen

De nieuwe Volvo FM en Volvo FMX trucks zijn nu beschikbaar voor gebruik als hulpdienstvoertuigen met een dubbele cabine voor maximaal negen personen. De nieuwe varianten van de twee modellen, ontwikkeld in nauwe samenwerking met carrosseriebouwers en de hulpdiensten, hebben een aantal verbeteringen die speciaal zijn ontworpen voor brandweer-en hulpdienstvoertuigen.
De nieuwe dubbele cabine van Volvo Trucks is ontworpen voor de wereldmarkt in samenwerking met bedrijven zoals Rosenbauer, een van 's werelds toonaangevende carrosseriebouwers voor hulpverleningsvoertuigen. Dit is een prototype van de Volvo FM met Rosenbauer's ET-carrosserie voor de Australische brandweer.
De nieuwe dubbele cabine van Volvo Trucks is ontworpen voor de wereldmarkt in samenwerking met bedrijven zoals Rosenbauer, een van 's werelds toonaangevende carrosseriebouwers voor hulpverleningsvoertuigen. Dit is een prototype van de Volvo FM met Rosenbauer's ET-carrosserie voor de Australische brandweer.

"We kunnen nu een zeer modern en uitgebreide reeks zware vrachtwagens op de markt aanbieden voor hulpdiensten en brandweer. De nieuwe varianten van de Volvo FM en Volvo FMX zijn ontworpen om het personeel van de hulpdiensten een crewcabine-omgeving van wereldklasse te bieden” zegt Lars Franck, Product Manager Special Vehicle Offering bij Volvo Trucks.

 

De Europese markt is meer dan 3.000 brandweerwagens en andere hulpdienstvoertuigen per jaar. Naast het voldoen aan nationale en internationale regelgeving, moeten de voertuigen worden aangepast aan de specifieke eisen van elke hulpdienst. Dit omvat hoge normen van veiligheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit.  

 

Een cabine ontworpen om veilig, ergonomisch en praktisch te zijn, met veel ruimte

De nieuwe Volvo FM en Volvo FMX met dubbele cabine bieden plaats aan maximaal negen personen. De voertuigen zijn ontworpen om elk hulpdienst team de best mogelijke omstandigheden te bieden, om een efficiënte en veilige werking onder zware omstandigheden mogelijk te maken. Deze nieuwe vrachtwagens bieden dezelfde hoge normen van passieve en actieve veiligheid, ergonomie en comfort als de andere modelvarianten van de nieuwe Volvo FM en Volvo FMX, gelanceerd in 2020.             De cabine is grondig getest op veiligheid en heeft grote ramen, een lage deurlijn, grote achteruitkijkspiegels en de optie van maximaal acht camera’s, voor goed zicht rondom. Bovendien maakt het Volvo Dynamic Steeringsysteem, dat als optie verkrijgbaar is, het manoeuvreren gemakkelijker en verbetert zowel de ergonomie als de rijveiligheid.

 

De chauffeurswerkplek is uitgerust met de nieuwe chauffeursinterface van Volvo Trucks met digitale instrumenten en een stuurwiel met bedieningsknoppen dat ook verstelbaar is met een nekkantelfunctie.

 

Het hoge binnendak zorgt voor een luchtig, ruim interieur met veel bewegingsvrijheid. De deuren hebben een grote openingshoek waardoor het in-en uitstappen gemakkelijker wordt. Dit wordt ondersteund door de nieuw ontwikkelde verlichte antisliptrede en de duidelijk gemarkeerde oranje handgreep, ergonomisch ontworpen en gemakkelijk te herkennen in verschillende omstandigheden. Het cabine-interieur biedt veel opbergvakken voor helmen, handschoenen en andere noodzakelijke uitrusting.

 

Eenvoud voor bodybuilders resulteert in snellere leveringen

Een belangrijk doel voor de ontwikkelaars van de nieuwe voertuigen was het realiseren van korte doorlooptijden voor carrosseriebouwers. In overleg met vooraanstaande experts van bedrijven die gespecialiseerd zijn in het bouwen van brandweerwagens, voerde het Volvo-team voor speciale voertuigen verbeteringen door aan zowel de cabine als het chassis.  Componenten worden op locaties geplaatst om het bodybuildingproces te vergemakkelijken en alles is voorbereid om de elektrische en pneumatische systemen aan te sluiten.

 

“We zien onszelf als de beste vriend van de carrosseriebouwers. Dankzij onze nieuwe crewcabines kunnen ze voertuigen sneller bij hun klanten afleveren”, zegt Lars Franck.

 

Achter de cabine is het chassis eenvoudig. Er hoeft niets te worden gedemonteerd of verplaatst. De brandstoftanks, de geluiddemper en andere grote componenten bevinden zich onder de cabine. In de cabine zijn de elektrische kabels en pneumatische slangen voorzien van gemakkelijk toegankelijke aansluitpunten. De montage van de zetels, banken en veiligheidsgordels is af fabriek gecertificeerd.

 

Feiten over de nieuwe Volvo FM en Volvo FMX met dubbele cabine :

·         Ontwikkeling op basis van de EN 1846-norm voor brandweer- en hulpdienstvoertuigen

·         Cabine-impact getest volgens ECE R29-03

·         Binnenhoogte dak van 160 cm (voorzijde) en 161 cm (achterzijde)

·         De deuren kunnen worden geopend in een hoek van 79 graden (voorkant) en 75 graden (achterkant)

·         Asconfiguraties : 4x2, 4x4

·         Motoropties Volvo D11 of D13 (Euro 3, 5 en 6)

·         Krachtafnemer tot 2000 Nm

 

Meer informatie over de nieuwe Volvo FM en Volvo FMX met dubbele cabine         

Link to high res images:

Voor meer informatie contacteer:

Greet Borremans
Email: greet.borremans@volvo.com
Tel: +32 (0)2 482 52 61

Volvo Trucks biedt complete transportoplossingen voor professionele en veeleisende klanten, met een volledig assortiment middelzware tot zware vrachtwagens. De klantenondersteuning wordt verzekerd via een wereldwijd netwerk van dealers met 2.200 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-vrachtwagens worden in 13 landen over de hele wereld geassembleerd. In 2021 werden wereldwijd ongeveer 123.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtwagens, bussen, bouwmachines en scheeps- en industriële motoren. De Groep biedt ook complete oplossingen voor financiering en service. De missie van Volvo Trucks is gebaseerd op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.