Volvo Trucks en DFDS werken samen om toeleveringsketen te elektrificeren

DFDS, de grootste expeditie- en logistiekonderneming van Noord-Europa, en Volvo Trucks bundelen hun krachten om zware vrachtwagentransporten te elektrificeren. Als eerste stap zal DFDS een volledig elektrische vrachtwagen gebruiken om onderdelen te leveren aan de Volvo-vrachtwagenfabriek in Göteborg. Het initiatief is een belangrijke stap naar een toeleveringsketen zonder fossiele brandstoffen voor Volvo Group.
DFDS zal als een van de eersten een Volvo FM Electric in het commerciële verkeer gebruiken. De vrachtwagen zal voorraden leveren aan Volvo's vrachtwagenfabriek in Göteborg.

“Ik ben verheugd en trots te kunnen samenwerken met DFDS om duurzamere transporten tot realiteit te maken. Volvo Group heeft zich tot doel gesteld een toeleveringsketen zonder fossiele brandstoffen uit te bouwen, en dit is een belangrijke mijlpaal op dat traject”, aldus Roger Alm, President van Volvo Trucks.

Volvo Trucks kondigde onlangs aan drie nieuwe, volledig elektrische zware vrachtwagens te gaan aanbieden. Een daarvan is de Volvo FM Electric, die DFDS als een van de eersten in het commerciële verkeer zal inzetten. Vanaf de zomer zal de vrachtwagen onderdelen leveren aan Volvo’s vrachtwagenfabriek in het Zweedse Göteborg. In eerste instantie zal de vrachtwagen een totale afstand van 120 kilometer per dag afwerken.

“Dit grootschalige elektrische project bewijst dat DFDS op ernstige wijze wil bijdragen tot de transitie naar elektrische mobiliteit en een duurzamere transportsector”, aldus Niklas Andersson, Executive Vice President & hoofd van de afdeling Logistics van DFDS.

Volvo Group is een van ‘s werelds grootste constructeurs van vrachtwagens en andere voertuigen – en onrechtstreeks dus ook een grote afnemer van transportservices. De groep wil zijn toeleveringsketen vrij van fossiele brandstoffen maken.

“Onze gemeenschappelijke doelstelling bestaat erin om van elkaar te leren en meer inzicht te verwerven in cruciale thema’s zoals batterijcapaciteit, routeplanning, opladen, de ervaringen van bestuurders en nog veel meer. Elektrisch transport is veel meer dan alleen een vrachtwagen – het is een totaaloplossing”, zegt Roger Alm.

Krachtig laadstation
Om zijn investering toekomstbestendig te maken, heeft DFDS beslist om het krachtigste laadstation op de markt te bouwen in zijn thuisdepot in Göteborg, met een capaciteit van 350 kW.

“We staan aan het begin van onze reis naar e-mobiliteit en begrijpen dat laadcapaciteit belangrijk is. De ervaring met Volvo zal ons heel wat inzichten verschaffen naarmate we onze elektrische vloot uitbreiden, en stelt ons in staat om de batterijcapaciteit van het voertuig te evalueren op basis van individuele routes en opdrachten”, gaat Niklas Andersson verder.

Meest complete gamma op de markt
Met de onlangs aangekondigde verkoopstart voor drie nieuwe, elektrisch aangedreven zware vrachtwagens – de Volvo FH, FM en FMX – beschikt Volvo Trucks over een indrukwekkend gamma van zes middelzware en zware elektrische vrachtwagens. Dit is momenteel het meest complete elektrische vrachtwagengamma in de sector.

“Met de introductie van deze nieuwe zuiver elektrische voertuigen met een hoger laadvermogen en krachtigere aandrijflijnen, achten we de tijd rijp voor een snelle opleving van de elektrificering van zwaar wegtransport”, besluit Roger Alm.

Feiten over het elektrische rijbereik van Volvo Trucks

De productie van de nieuwe elektrische Volvo’s FH, FM en FMX voor Europa gaat in de tweede helft van 2022 van start. Ze vervoegen de Volvo FL Electric en Volvo FE Electric voor stadsvervoer, die sinds 2019 in serieproductie zijn voor dezelfde markt. In Noord-Amerika is de Volvo VNR Electric sinds december 2020 verkrijgbaar.

LINK naar hoge resolutiefoto's

LINK naar het aanverwante persbericht: “Volvo Trucks klaar om een groot deel van het goederenvervoer te elektrificeren”

LINK naar meer informatie over elektromobiliteit op de webpagina van Volvo Trucks

Voor meer informatie contacteer:

Tel: +32 (0)2 482 52 61

Volvo Trucks biedt complete transportoplossingen voor professionele en veeleisende klanten, met een volledig assortiment middelzware tot zware vrachtwagens. De klantenondersteuning wordt verzekerd via een wereldwijd netwerk van dealers met 2.200 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-vrachtwagens worden in 13 landen over de hele wereld geassembleerd. In 2021 werden wereldwijd ongeveer 123.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtwagens, bussen, bouwmachines en scheeps- en industriële motoren. De Groep biedt ook complete oplossingen voor financiering en service. De missie van Volvo Trucks is gebaseerd op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.