Trucks

Bert Johansson
2022-03-24
4 min
Brandstof besparen
Author
Bert Johansson
Operational Development Manager

Hoe een goed onderhoud van uw voertuig brandstof kan besparen

Een goed onderhouden truck is een zuinige truck. We geven hier enkele voorbeelden van toepassingen waar een regelmatig onderhoud uw voertuig in goede staat houdt en een onnodige verhoging van het brandstofverbruik voorkomt.

 

Brandstof van een betere kwaliteit brengt u verder

Brandstoffen kunnen verschillende eigenschappen hebben en dit kan zowel het brandstofverbruik van de truck als de betrouwbaarheid van het brandstofsysteem beïnvloeden. Naargelang van de karakteristieken van de brandstof kan uw voertuig tot vijf procent meer verbruiken. Brandstof met een zwavelgehalte van meer dan tien ppm kan ook de motor en het nabehandelingssysteem van de uitlaatgassen beschadigen. Gebruik daarom altijd de door de fabrikant gespecificeerde brandstof.


Uw deeltjesfilters moeten schoon en ontstopt zijn

Trucks met Euro 6 motoren zijn uitgerust met een deeltjesfilter die ook Diesel Particulate Filter (DPF) wordt genoemd. Hij verwijdert roet uit de uitlaatgassen om te voldoen aan de huidige Euro 6 emissiewetgeving. Een verkeerd onderhoud kan het brandstofverbruik echter tot twee procent doen stijgen. Het kan ook een verhoogde motorslijtage, emissies die de Euro 6 normen overschrijden, schade aan de filter en een ongeplande stilstand veroorzaken.

Gebruik daarom altijd de door de fabrikant gespecificeerde brandstof en olie. Dit zal een verstopping en een beschadiging van de DPF voorkomen. De deeltjesfilter moet ook regelmatig worden schoongemaakt op de door de fabrikant voorgeschreven manier.


De olie moet de juiste temperatuur hebben

De juiste olietemperatuur in de versnellingsbak verlaagt de weerstand en heeft een positieve invloed op uw brandstofverbruik. Bij temperaturen tot 20°C en gedurende het eerste bedrijfsuur van het voertuig wordt de olie verwarmd door een oliekoeler. Dit bespaart tot 0,3% brandstof. In warmere klimaten voorkomt de oliekoeler van de versnellingsbak ook een oververhitting van de olie en vermindert daardoor de slijtage aan de onderdelen.

 Gebruik altijd de aanbevolen olie met de juiste viscositeit en dikte. Dit geldt ook voor de motor- en assenolie.


Let op voor luchtlekken

Bij een lek in het luchtremsysteem kan het brandstofverbruik tot twee procent stijgen naargelang van de grootte van het lek. De compressor moet dan worden ingeschakeld en dit vergt ongeveer 15 pk van de motor. Er is altijd een zekere mate van luchtlekkage aanwezig, bijvoorbeeld wanneer een truck 's nachts of tijdens wekelijkse rusttijden stilstaat. Maar het verlies van een aanzienlijke hoeveelheid lucht tijdens kortere pauzes wijst op een groter lek. Vooral bij aanhangerkoppelingen is het risico op luchtlekkage groot.


De wielen moeten goed uitgelijnd zijn

Verkeerd uitgelijnde voor- en achterassen geven aanleiding tot een onstabiele besturing en een verhoogde luchtweerstand. Op een standaard trekker kan dit het brandstofverbruik tot drie procent doen toenemen. Het verbruik stijgt nog meer als de aanhanger ook niet goed uitgelijnd is. Als geen enkele aanhangeras goed uitgelijnd is, kan het brandstofverbruik aanzienlijk hoger liggen.


De banden moeten de juiste spanning hebben

Banden met een te lage spanning zullen de rolweerstand en dus het brandstofverbruik verhogen. Tests tonen aan dat een bandenspanning die slechts één bar te laag is, het brandstofverbruik met twee procent kan doen toenemen. Ze kan ook de levensduur van de band met ongeveer 20 procent verminderen.


De som van deze kleine percentages kan snel aanleiding geven tot aanzienlijke kosten die een grote negatieve invloed kunnen hebben op uw bedrijfsresultaten. Een bijkomende reden waarom een regelmatig onderhoud een essentieel element is.


Lees meer over Volvo Trucks Services.