Trucks

Ylva Dalerstedt
2023-02-22
Duurzaamheid Elektrisch rijden Brandstof besparen
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

Wat is VECTO en welke invloed heeft het op uw transportbedrijf?

De komende jaren zal de Vehicle Energy Consumption Calculation Tool (VECTO) een belangrijke rol spelen bij het verlagen van de CO2-uitstoot van voertuigen in de EU. De impact ervan is al te merken via de ontwikkeling van zuinigere voertuigen, wat voertuigeigenaren over de hele wereld ten goede komt.

VECTO werd geïntroduceerd en is in werking getreden in 2019, als onderdeel van de CO2-wetgeving van de EU (EU-verordening 2019/1242). Het is in wezen een vorm van software die CO2-emissies en brandstofverbruik simuleert voor een bepaalde voertuigcombinatie, op basis van gegevensinvoer van de fabrikant. Dat kunnen voertuigspecificaties, belastingen, brandstoffen en routes zijn. Vanaf 1 januari 2019 moeten alle nieuwe voertuigen die in de EU worden verkocht met een bruto voertuiggewicht van meer dan 3500 kg, worden geleverd met een gecertificeerd verklaring betreffende CO2-uitstoot en brandstofverbruik, aangemaakt door VECTO.


De algemene ambitie van de EU-verordening is om de CO2-emissies van zware voertuigen te verminderen met 15% tegen 2025 (vergeleken met het niveau van 2019) en met 30% tegen 2030 (hoewel de doelstelling voor 2030 nog ter discussie staat en nog hoger zou kunnen zijn). De rol van VECTO is om een gestandaardiseerd hulpmiddel aan te bieden om de voortgang van elke voertuigfabrikant op te volgen om de CO2-emissies te reduceren en om naleving te garanderen.


Welke invloed heeft VECTO op voertuigeigenaren?

Aangezien VECTO in de eerste plaats gericht is op voertuigfabrikanten, heeft dit voor het grootste deel geen rechtstreekse gevolgen gehad voor voertuigeigenaren en transportbedrijven. Het heeft echter een aanzienlijk onrechtstreeks effect gehad door de ontwikkeling van zuinigere voertuigen en diensten te stimuleren. Zo bleek onlangs uit een onafhankelijke test dat sommige voertuigmodellen nu 18% minder brandstof verbruiken dan slechts vier jaar geleden in dezelfde test.

“De afgelopen jaren hebben we enorme vooruitgang geboekt in het zuiniger maken van onze voertuigen, deels omdat we een hulpmiddel zoals VECTO hebben”, zegt Ylva Dalerstedt, Segment Manager Long Haul, Volvo Trucks. “Het resultaat brengt de EU niet alleen dichter bij het nakomen van haar verplichtingen in de Overeenkomst van Parijs, maar helpt ook transportbedrijven om hun eigen doelstellingen voor CO2-uitstoot te halen en te besparen op brandstofkosten.”

VECTO brengt de EU niet alleen dichter bij het nakomen van haar klimaatverplichtingen, maar helpt ook transportbedrijven om hun CO2-doelstellingen te halen en te besparen op brandstofkosten

Opgemerkt moet worden dat VECTO een gesimuleerde waarde van het brandstofverbruik biedt op basis van bepaalde belastingen en specifieke routes, maar het werkelijke brandstofverbruik nog verder kan worden verbeterd door zaken als chauffeurstraining en slimme softwareoplossingen - factoren die nog niet volledig zijn geïntegreerd in het VECTO-hulpmiddel.

Daarnaast kunnen voertuigeigenaren en transportbedrijven de verklaringen gebruiken om verschillende voertuigspecificaties te vergelijken op het gebied van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. “Sommige bedrijven zien de waarde in van verklaringen, omdat het transparantie biedt en ze daardoor op feiten gebaseerde vergelijkingen kunnen maken”, zegt Ylva. “Als je dus echt geïnteresseerd bent om je CO2-emissies of brandstofverbruik te reduceren, kunnen VECTO en deze verklaringen een goed hulpmiddel zijn om beter onderbouwde beslissingen te nemen.”

Wat gebeurt er daarna?

In 2021 bracht de EU haar eerste rapport uit op basis van VECTO-resultaten van het eerste jaar met betrekking tot voertuigen geproduceerd in 2019. Hiermee werd de status van het Europese wagenpark van zware voertuigen voor dat jaar vastgesteld en werd de basis gelegd voor toekomstige reductiedoelstellingen. Nu is het de verantwoordelijkheid van fabrikanten om hun emissies te verminderen om de EU-doelstelling van 15% reductie tegen 2025 te halen.

“Met VECTO hebben alle voertuigfabrikanten één gemeenschappelijk hulpmiddel en methode voor het bepalen van hun CO2-voetafdruk en het opvolgen van hun voortgang bij het halen van de klimaatdoelstellingen”, zegt Ylva. “Voor onze ingenieurs en productontwikkelingsteams is het verlagen van de VECTO-waarden van onze voertuigen een enorme drijfveer en een tastbaar doel om naar toe te werken.”

Met VECTO hebben alle voertuigfabrikanten één gemeenschappelijk hulpmiddel en methode om hun CO2-voetafdruk te bepalen en de voortgang bij het halen van de klimaatdoelstellingen op te volgen

Nu de EU-doelstelling van 15% CO2-reductie tegen 2025 snel nadert, zal het belang van VECTO voor fabrikanten van zware voertuigen alleen maar toenemen en kunnen voertuigeigenaren de komende jaren uitkijken naar nog zuinigere voertuigen op de markt. 

Ga voor meer informatie over VECTO naar de website van de Europese Commissie, waar u het volgende vindt:

  • Documentatie over de volledige regelgeving
  • Veelgestelde vragen
  • Diepgaande details over hoe de simulatie werkt