Trucks

Henrik Engdahl
2022-11-25
Elektromobiliteit
Author
Henrik Engdahl
Customer Charging Manager

Hoe elektrische voertuigen met een groot bereik nu al een groot deel van de hedendaagse behoeften aan transport kunnen dekken

Met de huidige beperkingen van het bereik van elektrische voertuigen, wijzen velen ze al snel af als een haalbare optie voor langere afstanden. Toch legt ongeveer 45 procent van de goederen die tegenwoordig in Europa worden vervoerd, kleinere afstanden af, wat erop wijst dat elektrische voertuigen met een groot bereik veel meer kunnen dan mensen zich realiseren.

Much of the medium range transport can be carried out by electric trucks already today. It's almost certain that we will see electric long-haul trucks, because they will be the most cost-effective solution.

Meer laadpalen, meer mogelijkheden om de actieradius te vergroten

Veel landen hebben al grootschalige investeringen gedaan om te zorgen voor een snelle groei van openbare laadstations voor elektrische voertuigen met een groot bereik in de komende jaren. In Duitsland worden bijvoorbeeld in het kader van het HoLa-project nieuwe laadstations voor zware voertuigen gebouwd op vier locaties aan de snelweg A2 tussen Berlijn en het Ruhrgebied.
 

In Zweden financiert de overheid de bouw van  meer dan 100 laadstations voor zware voertuigen die tegen 2023 voltooid moeten zijn. Wanneer het geplande netwerk voltooid is, kunnen elektrische voertuigen door het hele land rijden.
 

Op langere termijn maakt Volvo Trucks deel uit van een joint venture die van plan is om ten minste 1.700 laadstations te installeren en uit te baten in de buurt van snelwegen en logistieke knooppunten in heel Europa. Na het verzamelen en analyseren van gps-coördinaten van ongeveer 400.000 voertuigen die in heel Europa actief zijn, heeft ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) meer dan 40.000 locaties geïdentificeerd die geschikt zijn voor laadstations, ter ondersteuning van de oprichting van een netwerk over de hele EU.
 

Met de opening van elk nieuw laadstation zullen de mogelijkheden voor het gebruik van reeds in gebruik zijnde elektrische voertuigen exponentieel toenemen. De komende jaren wordt ook verwacht dat de batterijcapaciteit en de actieradius van voertuigen zullen verbeteren, maar zelfs met de technologieën die vandaag beschikbaar zijn, in landen waar er wordt geïnvesteerd in openbare laadinfrastructuur, is het potentieel veel groter dan velen beseffen.
 

“Per kilometer is het goedkoper om een elektrisch voertuig op te laden dan brandstof te kopen voor een dieseltruck”, zegt Anders Grauers. “Over het algemeen zijn de kosten van elektriciteit slechts ongeveer een kwart van de kosten van diesel. Dus zelfs als de prijs van elektriciteit zou verdubbelen, zou het nog steeds goedkoper zijn dan diesel. Dat betekent dat een elektrisch voertuig winstgevender is naarmate er meer mee wordt gereden. Begin dus met het elektrificeren van voertuigen waar veel mee wordt gereden.”
 

Hoor meer van universitair hoofddocent Anders Grauers en hoe hij de toekomst van elektrische voertuigen en langeafstandstransport ziet, waaronder:

●      Welke toepassingen voor lange afstanden waarschijnlijk het eerst worden geëlektrificeerd.

●      Waarom stijgende elektriciteitsprijzen de overgang naar elektrificatie waarschijnlijk niet zullen vertragen.

●      Waarom openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen zo belangrijk wordt.

Gerelateerde inzichten