Trucks

Berk Keskin
2024-01-25
Technologie en innovatie Zuinig rijden
Author
Berk Keskin
Head of Exterior Design

Waarom een goed truckontwerp om meer gaat dan alleen een mooi uiterlijk

Bij een goed truckontwerp gaat het niet alleen om de combinatie van esthetiek met functionaliteit, maar ook om het maximaliseren van de energie-efficiëntie van het voertuig en het minimaliseren van de CO2-uitstoot. Voor truckeigenaren kan iets wat op een gestroomlijnd detail in het ontwerp lijkt, u in werkelijkheid ook brandstof besparen.
 

Voor veel truckeigenaren is het ontwerp van de buitenkant, vergeleken met de dagelijkse uitdagingen van het runnen van een transportbedrijf, niet altijd de hoogste prioriteit. Dit heeft echter niet alleen invloed op hoe de truck eruit ziet, het heeft ook rechtstreekse invloed op het brandstofverbruik en de energie-efficiëntie, namelijk door de impact op de aerodynamica.
 

In feite kan de aerodynamische weerstand een aanzienlijk deel van het brandstofverbruik van een truck bepalen bij typisch langeafstandstransport. Voor een elektrische truck met batterij kunnen de relatieve energieverliezen nog groter zijn. Daarom is een van de eerste stappen die een truckontwerper neemt bij het ontwikkelen van een nieuw voertuig nadenken over de aerodynamica.
 

“Als ontwerpers willen we onze klanten uiteraard trucks leveren die er goed uitzien, maar we moeten ook aan hun andere eisen voldoen, zoals brandstofverbruik en energie-efficiëntie”, zegt Berk Keskin, Head of Exterior Design, Volvo Trucks.
 

“De input van onze experts op het vlak van aerodynamica helpt onze ontwerptaal vorm te geven en leidt ons naar meer gesloten carrosserieontwerpen en naar gestroomlijnde en naadloze oppervlakken. Het kan ons soms beperken, maar het is onze rol om deze uitdagingen op te lossen en tegelijkertijd een truck te creëren die visueel aantrekkelijk is.”
 

Hoe aerodynamica van trucks het moderne truckontwerp heeft vormgegeven

Naarmate het belang van aerodynamica de voorbije decennia is toegenomen, hebben truckontwerpen steeds meer afgeronde hoeken, gladdere oppervlakken en minder openingen aan de voorkant van de cabine gekregen. Ook werd het steeds belangrijker om dak- en zijskirts, zijpanelen, spoilers en geleiders te gebruiken.  

Om de aerodynamica van een voertuig te maximaliseren, zijn spoilers, geleiders, zijpanelen, dak- en zijskirts steeds belangrijker geworden voor hedendaagse truckontwerpen.

“Het algemene doel is om de lucht die voor de cabine vastzit, te laten ontsnappen en langs de zijkanten van de truck te laten stromen. Als ontwerpers werken we aan het verwijderen of reduceren van externe kenmerken die deze luchtstroom hinderen, zoals openingen, inzetstukken of uitstekende onderdelen zoals zijspiegels.”
 

Op het eerste gezicht lijkt het basisontwerp van een truck met de cabine boven de motor al tientallen jaren onveranderd te zijn gebleven. Maar er worden voortdurend tal van wijzigingen en upgrades doorgevoerd, voornamelijk aangestuurd door de noodzaak om de aerodynamica verder te verbeteren. Daarnaast kunnen nieuwe technologieën en veranderingen in de wetgeving nog steeds nieuwe mogelijkheden bieden.
 

“Camerasystemen ter vervanging van de zijspiegels zijn een grote doorbraak op het vlak van aerodynamica”, zegt Berk. “Doordat een deel van de zijspiegels van het voertuig worden verwijderd, vermindert de luchtweerstand aanzienlijk.”
 

Andere recente innovaties zijn onder meer verlengingen van luchtgordijnen en diffusorsystemen aan de achterkant van de aanhanger, die de luchtstroom helpen vormgeven die uit de achterkant van het voertuig komt. Externe accessoires, zoals bullbars, luchthoorns of extra koplampen, hebben een negatieve invloed op de aerodynamica, en truckeigenaren moeten doorgaans een afweging maken tussen de voordelen van het accessoire en het brandstofverbruik. Soms is het echter mogelijk om oplossingen te vinden die aan beide vereisten voldoen.
 

“Als je bijvoorbeeld een luidere claxon wilt, kan dat via betere luidsprekers in plaats van externe luchthoorns. Of als je extra verlichting nodig hebt, kunnen er wellicht extra koplampen in de vorm van het voertuig worden ingebouwd.” 

Als ontwerpers willen we onze klanten uiteraard trucks leveren die er goed uitzien, maar we moeten ook aan hun andere eisen voldoen, zoals brandstofverbruik en energie-efficiëntie.

Wat zijn de volgende uitdagingen op het vlak van aerodynamica van trucks?

Het verbeteren van de aerodynamica is een continu proces, waarbij nieuwe technologieën nieuwe mogelijkheden scheppen. Een potentiële verbetering zijn bijvoorbeeld wieldoppen, waarmee er geen openingen rond het wiel meer zouden zijn. In dit stadium verhindert de nood aan koeling echter dat dit concept wordt gerealiseerd.
 

“Puur aerodynamisch gezien zou het ideale ontwerp voor een truck in de vorm van een traan zijn: volledig rond aan de voorkant, met een lange, puntige achterkant”, zegt Berk. “De huidige wetgeving maakt dit onmogelijk, maar de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen zorgt ervoor dat regeringen en overheden wijzigingen in de regelgeving doorvoeren. Dit geeft ons dan weer meer vrijheid om nog energiezuinigere trucks te ontwerpen en onze klanten meer brandstofbesparing te bieden.”  
 

Lees voor meer informatie over aerodynamica en de effecten ervan op uw bedrijf het volgend artikel en bekijk een kort filmpje. Hier leert u:
 

●       Meer over de luchtstroom in trucks en hoe deze het brandstofverbruik beïnvloedt.

●       Tips voor het optimaliseren van de aerodynamica van een truck.

●       Waarom aerodynamica net zo belangrijk is voor elektrische trucks met batterij als trucks met dieselmotor.