Trucks

5 manieren om investeren in een elektrische vrachtwagen gemakkelijker te maken

2024-09-11
Duurzaamheid Elektromobiliteit

Voor veel bedrijven kan de aanschafprijs van een batterij-elektrische vrachtwagen nog steeds een drempel zijn. Het goede nieuws is dat er meerdere manieren zijn om de kosten te verlagen en elektrische vrachtwagens mogelijk betaalbaarder te maken.

Hoewel de kosten van elektrische vrachtwagens naar verwachting zullen blijven dalen, is het prijsverschil tussen dieselvrachtwagens en elektrische vrachtwagens voor veel bedrijven nog steeds aanzienlijk. Het is echter ook belangrijk om niet alleen naar de aankoopprijs te kijken.  
 

Er zijn nog andere factoren die van invloed zijn op de kosteneffectiviteit van een elektrische vrachtwagen en dingen die een bedrijf kan doen om deze financieel levensvatbaar te maken.

1. Hebt u de totale eigendomskosten (TCO) berekend?

Bepaal als eerste stap de werkelijke eigendomskosten van een elektrische vrachtwagen. Een van de grootste voordelen is de brandstofbesparing. Afhankelijk van de diesel- en elektriciteitsprijzen in uw markt, kunnen deze kostenbesparingen alleen al de hogere aankoopprijs compenseren. Over het algemeen geldt: hoe hoger de kilometerstand van een truck, hoe positiever het effect op de TCO.
 

Bovendien zijn de service- en onderhoudskosten voor elektrische en dieseltrucks momenteel vergelijkbaar, maar op termijn wordt verwacht dat ze zullen dalen voor elektrische trucks. Dat komt doordat elektrische aandrijflijnen minder bewegende onderdelen bevatten dan verbrandingsmotoren. Hierdoor slijten de onderdelen minder snel.
 

"Wanneer u de volledige TCO voor een elektrische truck berekent, zult u misschien verrast zijn hoe levensvatbaar elektrisch rijden in de toekomst is als oplossing voor uw bedrijf", aldus Johan Larsson, VP Electromobility Business Development bij Volvo Trucks. “Ook al is het nu nog niet rendabel, de parameters die in een TCO-berekening worden meegenomen, worden steeds beter voor een elektrische truck.”

Lees meer over hoe alternatieve brandstoffen de TCO van een truck veranderen

2. Zijn er belastingvoordelen of overheidsstimulansen waar u gebruik van kunt maken? 

In veel landen bieden overheden stimulansen en subsidies om bedrijven te helpen investeren in elektrische vrachtwagens. De Franse overheid biedt bijvoorbeeld ecologische bonussen om de aankoop van elektrische voertuigen te stimuleren. Het Future Fuels Fund van de Australische overheid is uitgebreid en omvat nu ook subsidies ter ondersteuning van de elektrificatie van langeafstandsvoertuigen en zware voertuigen.
 

In andere landen straffen overheden fossiele brandstoffen juist af door tolheffingen op basis van CO2 in te voeren, zoals het vernieuwde MAUT-tolsysteem in Duitsland. Verschillende andere EU-landen volgen nu dit voorbeeld met hun eigen CO2-tolheffingen
.  

"Stimuleringsmaatregelen zijn nuttig in markten die nog maar net met elektrificatie zijn begonnen, omdat ze de zaken in de juiste richting kunnen sturen", aldus Johan. "Maar zodra de volumes toenemen, zullen overheden waarschijnlijk overstappen op belastinggebaseerde oplossingen die het gebruik van fossiele brandstoffen bestraffen. Hoe dan ook, dit soort initiatieven zullen ertoe bijdragen dat elektrische trucks kostenefficiënter worden vergeleken met dieseltrucks.”

Als u tot de early adopters met een elektrisch wagenpark behoort, bent u goed gepositioneerd om optimaal te profiteren van deze nieuwe kansen.;

3. Welke financieringsmogelijkheden hebt u?

De overgang van diesel naar elektrisch verandert veel economische aspecten van het vrachtwagenbezit, wat ook gevolgen heeft voor de financieringsmogelijkheden.
 

Een ervaren financiële dienstverlener kan u helpen bij het navigeren door de complexiteit van het bezit van een elektrische vrachtwagen. Van traditionele financierings- en leaseopties tot flexibelere as-a-service-modellen: er zijn verschillende manieren om elektrische vrachtwagens aan te schaffen die het beste bij uw bedrijf passen. Bovendien zorgt de samenwerking met een deskundige partner ervoor dat alle beschikbare overheidssubsidies worden geïntegreerd in uw financieringsplan en dat u ondersteuning krijgt voor laadinfrastructuur en andere unieke behoeften van elektrische voertuigen.
 

Lees meer over de oplossingen voor elektromobiliteit van Volvo Financial Services.
 

4. Kunt u samenwerken met anderen en de investeringskosten delen?

Omdat veel transportbedrijven en vervoerders met vergelijkbare uitdagingen kampen, zijn er wellicht mogelijkheden om samen te werken aan oplossingen? In sommige gevallen hebben concurrerende bedrijven samen geïnvesteerd in laadpunten, om zo de investeringskosten te delen.
 

Zo heeft het Nederlandse transportbedrijf Millenaar & van Schaik bijvoorbeeld geïnvesteerd in twee laadstations: één bij hun thuisdepot en één op een van hun projectlocaties, terwijl hun klant investeerde in WattHub, 's werelds het grootste snellaadstation voor vrachtwagens. Hierdoor kunnen bestuurders gegarandeerde laadplekken reserveren, met laadsnelheden tot 250 kW, waarbij gebruik wordt gemaakt van 100% duurzaam opgewekte elektriciteit.
 

Ook andere bedrijven zijn erin geslaagd om samen te werken met lokale energieleveranciers en zo afspraken te maken over lagere en/of vaste kosten voor elektriciteit.
 

5. Biedt het bezit van een elektrische vrachtwagen nieuwe zakelijke kansen?

 In veel markten is een vloot elektrische vrachtwagens een groot concurrentievoordeel. Bij openbare aanbestedingen en grote transportinkopers wordt steeds vaker gevraagd om emissievrij transport. Dit biedt enorme kansen. Zo begon H. van Wijk Transport met de overstap naar elektrische trucks toen het zag dat er steeds meer vraag was naar emissievrij transport. Kort daarna won het bedrijf met succes een grote aanbesteding van de gemeente Amsterdam.
 

Elektrische vrachtwagens kunnen ook worden ingezet in het toenemende aantal lage-emissiezones (LEZ) en nul-emissiezones (ZEZ) die in steden over de hele wereld worden gecreëerd. Er wordt geschat dat er tegen 2025 meer dan 500 LEZ in Europa zullen zijn. Ondertussen zijn veel steden van plan om diesel te verbieden in het stadscentrum, waaronder Stockholm, Parijs, Athene, Madrid en Londen.
 

"Elektrische voertuigen kunnen gebieden bereiken en opdrachten uitvoeren die steeds vaker voor conventionele dieselvrachtwagens onbereikbaar zijn", aldus Johan. “Ze kunnen worden gebruikt in woonwijken en stiltegebieden, maar ook voor nachtelijke leveringen. Als u tot de early adopters met een elektrisch wagenpark behoort, bent u goed gepositioneerd om optimaal te profiteren van deze nieuwe kansen."
 

Leer meer over elektrische vrachtwagens en hoe u ze het beste kunt inzetten voor uw bedrijf:

Related articles