Trucks

Kunnen met gas aangedreven voertuigen voldoen aan de behoeften voor langeafstandstransport?

Lars Mårtensson
2025-02-24
Author
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director bij Volvo Trucks

Nu de belangstelling voor alternatieve brandstoffen toeneemt, presenteren zowel LNG als bio-LNG zich als de meest haalbare alternatieven voor diesel. Maar kunnen ze ook het bereik en de kracht leveren die transportbedrijven voor lange afstanden nodig hebben?

 

LNG en bio-LNG kunnen een revolutie teweegbrengen in de transportsector, maar het succes van met gas aangedreven voertuigen hangt af van een aantal factoren die niet zo eenvoudig te voorspellen zijn. Gas is een realistisch alternatief voor diesel, althans in sommige gebieden, omdat het in motoren met compressieontsteking met een hoog rendement kan worden gebruikt.

 

Hierdoor leveren met gas aangedreven voertuigen vergelijkbare prestaties als hun tegenhangers op diesel. De voertuigen die momenteel op de markt zijn, kunnen een vermogen tot 500 pk leveren en hebben een actieradius van maximaal 1000 km. Ze zijn daarom ideaal voor langeafstandstransport.

 

Het belangrijkste verschil is hun impact op het klimaat. Bij LNG ligt de CO2-uitstoot van tank tot wiel ongeveer 15-20% lager in vergelijking met diesel, en bij bio-LNG (en HVO) is de uitstoot vrijwel nul.

 

Biedt gas een oplossing voor klimaatneutraal langeafstandsvrachtvervoer?

Het aantal LNG-tankstations groeit snel. Op het moment van schrijven zijn er nu 780 LNG-tankstations in Europa (een stijging van slechts 200 in 2019).Intussen hebben verschillende grote vrachtwagenfabrikanten met gas aangedreven modellen met krachtigere motoren die geschikt zijn voor langeafstandstoepassingen ontwikkeld en op de markt gebracht.

 

Voor sommige bedrijven is het goed mogelijk dat het beschikbare LNG-tanknetwerk al toereikend is om vrachtwagens op gas de conventionele diesel te laten vervangen. Dit zal resulteren in een aanzienlijke vermindering van hun CO2 -uitstoot.

 

Op de langere termijn zal het mogelijk zijn om, als de productie van bio-LNG toeneemt, geleidelijk over te stappen naar netto nul emissies. Dit komt doordat vrachtwagens op gas zowel op LNG als op bio-LNG kunnen rijden, of zelfs op een mix van beide, terwijl dezelfde tankinfrastructuur voor beide kan worden gebruikt.

 

Is gas een haalbare oplossing op de lange termijn?

Ik ben er volledig van overtuigd dat we nu een punt hebben bereikt waarop LNG een levensvatbaar brandstofalternatief is voor heel Europa. Het zal ook een steeds haalbaardere brandstof worden in China en India. Uiteraard moeten we er rekening mee houden dat de omstandigheden in verschillende landen verschillend zijn. Wat in Scandinavië het meest haalbare brandstofalternatief lijkt, werkt in Duitsland mogelijk niet, en omgekeerd. Uiteraard hangt veel af van de prijzen en van de bereidheid van de overheid om te investeren in de verdere ontwikkeling van de LNG-infrastructuur.
 

Er is één ding waar we zeker van kunnen zijn. Omdat de Europese Unie en andere wereldwijde organisaties strenge doelstellingen hebben gesteld met betrekking tot CO2-uitstoot, worden dieselvoertuigen in steden in de hele EU en elders verboden. Hoewel deze verboden nog niet zijn uitgebreid naar vrachtwagens en bussen, kunnen ze wellicht worden opgenomen in wetgeving die 2030 als deadline stelt voor lagere emissies.

 

Veel transportbedrijven zullen een alternatief voor diesel moeten vinden. Voor velen is gas misschien wel de beste optie.