Hoewel de aankoopprijs van een elektrische vrachtwagen met batterij hoger ligt dan die van een dieselvrachtwagen, kunnen de totale eigendomskosten gunstiger uitvallen. Met de juiste aanpak zijn er manieren om de totale levensduurkosten terug te brengen tot een concurrerend niveau.
Tegenwoordig kan een elektrische vrachtwagen, met de juiste combinatie van overheidsstimulansen, optimale rijcycli, toegang tot laadinfrastructuur en lage elektriciteitsprijzen, gedurende zijn levensduur goedkoper zijn dan diesel. Hier zijn een aantal gebieden waarin u de totale eigendomskosten (TCO) van een elektrische vrachtwagen kunt verlagen, zodat dit een rendabelere optie voor uw bedrijf wordt.
Ja. Over de hele wereld bieden overheden en staatsinstanties verschillende vormen van financiële prikkels en subsidies aan om het kostenverschil tussen diesel en elektrisch te compenseren. Dergelijke prikkels kunnen een game changer zijn als het gaat om TCO-berekeningen.
Zo kunnen kopers van elektrische vrachtwagens in de VS bijvoorbeeld op dit moment tot wel 40.000 Amerikaanse dollar aan belastingkredieten per voertuig claimen, evenals subsidies voor oplaadinfrastructuur via het Clean Heavy-Duty Vehicles Grant Program. Daarnaast zijn er nog diverse op de staat gebaseerde stimuleringsprogramma's, zoals het HVIP in Californië of het NYTVIP in New York.
In Europa biedt de Britse overheid momenteel subsidies tot £ 25.000 voor de aankoop van elektrische vrachtwagens. In de EU verschilt de situatie van land tot land, maar de meeste lidstaten bieden een vorm van stimulans voor de aankoop van emissievrije voertuigen, en vaak ook voor infrastructuur.1
Met de juiste combinatie van overheidsstimulansen, optimale rijcycli, toegang tot laadinfrastructuur en lage elektriciteitsprijzen kan een elektrische vrachtwagen gedurende zijn levensduur goedkoper zijn dan diesel.
Of u uw bedrijfskosten kunt verlagen door over te stappen van diesel naar elektrisch, hangt af van de kosten van beide op een bepaalde markt. Over het algemeen is elektriciteit goedkoper dan diesel in Europa, Noord-Amerika en Azië, vooral in landen waar diesel hoge belastingen met zich meebrengt.
Een van de voordelen van elektrische aandrijflijnen is echter dat ze ongeveer 55% energiezuiniger zijn dan diesel. Afhankelijk van de huidige prijzen zijn de bedrijfskosten van een elektrische vrachtwagen hierdoor in Europa en de VS ongeveer een derde lager, en in China zelfs 70% lager.2
De kosten voor het opladen van een elektrische vrachtwagen variëren ook afhankelijk van waar en wanneer u oplaadt. Zo is het laden op daluren bij uw eigen depot waarschijnlijk voordeliger dan laden bij openbare laadstations.
Een andere mogelijkheid is om zonnepanelen op uw terrein te installeren. Hierdoor dalen waarschijnlijk niet alleen uw oplaadkosten, maar als u meer elektriciteit opwekt dan u verbruikt, kunt u mogelijk ook overtollige energie terugleveren aan het net.
Tolwegen vormen een groeiende kostenpost voor veel vrachtwagenbezitters, omdat overheden CO2-gebaseerde belastingen invoeren, zoals de Duitse MAUT en de Eurovignetrichtlijn van de EU. In sommige markten liggen de tolheffingen per kilometer zelfs hoger dan de brandstofkosten. Zo kan de tol voor zware vrachtwagens in Oostenrijk oplopen tot € 0,62 per kilometer.[1] Elektrische vrachtwagens met batterij zijn echter vaak vrijgesteld van deze tolheffingen, zoals in Duitsland, of gelden er op zijn minst lagere tarieven.
Bovendien zal de ETS2 van de EU, die in 2027 van kracht wordt, naar verwachting de dieselprijzen in de gehele EU doen stijgen.[2] Ook hier kunnen extra belastingen worden vermeden door over te stappen op een elektrische aandrijflijn.
Bovendien is het in sommige landen toegestaan dat elektrische vrachtwagens een hoger laadvermogen hebben, ter compensatie voor het hogere gewicht van de batterijen. De EU staat bijvoorbeeld twee ton extra GVW (bruto voertuiggewicht) toe boven de grenswaarde voor dieselvrachtwagens, en treft maatregelen om dit te verhogen naar vier ton.[3] Dit extra laadvermogen zou de TCO-berekeningen in het voordeel van elektrische voertuigen kunnen doen doorslaan.
Hoewel het misschien buiten de traditionele TCO-berekening valt, is het potentieel om nieuwe klanten aan te trekken en omzet te genereren een andere belangrijke factor die kan helpen om een elektrische vrachtwagen betaalbaarder te maken.
Zo is het toenemende aantal lage-emissie- en nul-emissiezones die in steden overal ter wereld worden gecreëerd, een kans voor eigenaren van elektrische vrachtwagens. Zij kunnen deze zones ongehinderd en zonder extra kosten of boetes betreden. Voertuigen met nul uitlaatgasemissies en stille werking bieden bovendien nieuwe mogelijkheden voor werkzaamheden 's avonds laat en 's ochtends vroeg.
Veel transportinkopers hebben ambitieuze doelstellingen gesteld op het gebied van CO2-reductie. Hiervoor is een reductie van de CO2-uitstoot in hun toeleveringsketens nodig. Dit is een nieuwe kans voor eigenaren van elektrische vrachtwagens die transport zonder uitlaatgasemissies kunnen aanbieden. In sommige gevallen zijn klanten zelfs bereid om extra te betalen om hun leveringen door elektrische vrachtwagens te laten uitvoeren.
Als het bezit van een elektrische vrachtwagen zakelijke mogelijkheden biedt die met een conventionele dieseltruck niet zouden bestaan, dan moet dat in elke kostenberekening en prijsvergelijking worden meegenomen.
Als u meer wilt weten over elektrische vrachtwagens en hoe u deze in uw bedrijf kunt implementeren, bent u wellicht geïnteresseerd in:
[1] 'Emissievrije bedrijfsvoertuigen: Belastingvoordelen en prikkels (2025), ACEA, 3 april 2025, https://www.acea.auto/fact/zero-emission-commercial-vehicles-tax-benefits-and-incentives-2025/
[2] 'Trends in zware elektrische voertuigen', IEA, https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2025/trends-in-heavy-duty-electric-vehicles
[3] Pölös Zsofia, 'Tolkosten wegen nu zwaarder dan brandstofkosten in delen van Europa, waarschuwt IRU', Trans.info, 7 oktober 2025, https://trans.info/en/tolls-vs-fuel-costs-424452
[4] Juan Fernando López Hernández, 'EU-emissiehandelssysteem voor gebouwen, wegvervoer en andere sectoren (ETS2)', Onderzoeksdienst van het Europees Parlement, mei 2025, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2025/772878/EPRS_BRI(2025)772878_EN.pdf
[5] Jaan Soone, 'Herziening van de richtlijn inzake gewichten en afmetingen', Onderzoeksdienst van het Europees Parlement, oktober 2024, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2023/754595/EPRS_BRI%282023%29754595_EN.pdf?utm_source=chatgpt.com