Trucks

Kan uw bedrijf profiteren van vrachtwagens op gas?

Lars Mårtensson
2025-02-24
Alternatieve brandstoffen
Author
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director bij Volvo Trucks

Denkt u erover om een alternatieve aandrijflijn aan uw wagenpark toe te voegen? Door veranderingen in de regelgeving en ontwikkelingen in nieuwe technologie worden met gas aangedreven voertuigen (die rijden op LNG of bio-LNG) voor heel wat bedrijven een steeds haalbaardere optie.

 

Nieuwe motortechnologieën hebben de afgelopen jaren de prestaties van voertuigen op gas verbeterd. De nieuwste met gas aangedreven Volvo FH Aero kan bijvoorbeeld tot 500 pk en 2500 Nm koppel leveren, wat vergelijkbaar is met de gewone diesel aangedreven Volvo FH Aero met hetzelfde vermogen. Het kan gecombineerde ladingen tot 60 ton vervoeren en heeft een bereik tot 1000 km, waardoor het ideaal is voor langeafstandsoperaties.

 

 

Wat zijn de vooruitzichten voor de productie van LNG en bio-LNG?

Wereldwijd zorgen verschillende overheidsstimuleringsmaatregelen en -programma's, in combinatie met de noodzaak om over te stappen op schonere brandstoffen, ervoor dat de productie van zowel LNG als bio-LNG wordt gestimuleerd. Bovendien zal de wereldwijde aanvoer van LNG zal naar verwachting tegen 2028 met 40% toenemen.

 

In China zorgt een combinatie van overheidssubsidies, strengere emissiecontroles en lage prijzen voor een sterke stijging in de verkoop van met gas aangedreven voertuigen. Ondertussen wil India in de komende 5 tot 7 jaar een derde van het zware voertuigen van het land ombouwen naar LNG.
 

In Europa neemt de vraag naar vloeibaar aardgas (LNG) af, omdat de EU probeert haar afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen als onderdeel van haar REPowerEU plan. Als onderdeel van datzelfde plan streeft de EU er echter ook naar om de productie van biomethaan (dat vloeibaar kan worden gemaakt om bio-LNG te produceren) te verhogen tot 35 miljard kubieke meter (bcm) tegen 2030. De tankinfrastructuur voor LNG-voertuigen groeit ook snel. Op het moment dat dit artikel wordt geschreven, stond de teller op 780 stations.
 

In de VS zorgen een reeks overheidsstimulansen en -programma's, zoals de Renewable Fuel Standard (RFS) en de Inflation Reduction Act (IRA), ook voor een sterke groei in de biogasproductie .

De met gas aangedreven voertuigen van Volvo Trucks zijn leverbaar met maximaal 500 pk en kunnen een gecombineerd gewicht vervoeren tot 60 ton. Ze hebben een actieradius tot 1000 km.

Wat is het verschil tussen LNG en bio-LNG?

LNG (vloeibaar aardgas) wordt gemaakt van gezuiverd aardgas, dat wordt afgekoeld tot -161°C, waar het condenseert en vloeibaar wordt. Door dit proces wordt het volume ongeveer 600 keer kleiner, waardoor het gemakkelijker te transporteren en te gebruiken is als brandstof. Vergeleken met diesel stoten deze voertuigen tot 20% minder CO2 uit dan zware vrachtwagens op dieselbrandstof.

 

Bio-LNG wordt op dezelfde manier geproduceerd als LNG, behalve dat het gebaseerd is op biogas in plaats van fossiel aardgas. Omdat biogas wordt gemaakt van organisch afval, zoals huishoudelijk etensresten, landbouwafval en mest, is het een circulaire en hernieuwbare brandstof. Wanneer het wordt gebruikt als brandstof voor een zware vrachtwagen, zijn de CO2-uitstoot van tank tot wiel praktisch nul.

 

Zowel LNG als bio-LNG zijn chemisch gezien vrijwel identiek. Dat betekent dat ze in dezelfde infrastructuur kunnen worden gebruikt voor tanken, transport en opslag en om dezelfde voertuigen aan te drijven. Sterker nog, de twee brandstoffen kunnen zelfs worden gemengd. Deze gecombineerde brandstof wordt door Shell momenteel aangeboden in Nederland en in Duitsland.