Trucks

Klas Nilsson Samuel Nerdal
2024-01-22
Technologie en innovatie Driver's World
Authors
Klas Nilsson
Product Manager, Volvo FH and Volvo FH16
Samuel Nerdal
Product Manager Electronics and Electrical Solutions

Hoe investeren in het comfort van vrachtwagenchauffeurs loont

Voor veel vrachtwagenchauffeurs is hun voertuig meer dan een werkplek: het is hun tweede huis. Door te investeren in chauffeurscomfort en functies die het leven en werken in een vrachtwagen elke dag gemakkelijker maken, investeren bedrijven niet alleen in hun welzijn, maar leveren ze ook een bijdrage aan het aantrekken en behouden van de beste chauffeurs.

“Met het wereldwijde tekort aan chauffeurs kunnen we zien dat chauffeurs meer inbreng hebben in truckspecificaties en merken”, zegt Klas Nilsson, Product Manager voor de Volvo FH en Volvo FH16. “Veel chauffeurs rijden 8 tot 10 uur per dag en verblijven zeven nachten per week in hun cabine. Het is dus geen wonder dat het geboden comfort en gebruiksgemak voor een chauffeur een grote rol speelt bij de keuze van een werkgever.”
 

Wat zoeken chauffeurs in een vrachtwagen?

Elk jaar ontmoet Volvo Trucks honderden vrachtwagenchauffeurs wereldwijd en stelt hen deze vraag. Het onderzoek omvat onder meer clinics met chauffeurs, enquêtes en diepte-interviews, terwijl chauffeurs worden ontmoet bij truckstops en op werkplekken.

“We ontmoeten een breed scala aan chauffeurs, van personen die de vrachtwagen voornamelijk besturen tot degenen die de vrachtwagen ook als huis gebruiken, en dan is er nog iedereen daar tussenin”, zegt Samuel Nerdal, Product Manager Electronics and Electrical Solutions, Volvo Trucks. “Door met hen te praten, kunnen we de percepties en attitudes in kaart brengen en ervoor zorgen dat ons ontwikkelingswerk in grote mate op de chauffeur gericht blijft.”

Uit gesprekken met chauffeurs heeft Volvo Trucks ontdekt dat de meeste langeafstandschauffeurs over het algemeen prioriteit geven aan slaap- en rustcomfort, terwijl chauffeurs in andere segmenten waarde hechten aan het chauffeurscomfort en het gezichtsveld.

“We doen dit al 20 jaar en de antwoorden veranderen niet zozeer”, vult Klas aan. “Er kunnen verschillen zijn tussen bedrijfstakken. Chauffeurs in langeafstandstransport geven prioriteit aan zaken zoals bedden en kookfaciliteiten, terwijl voor chauffeurs die vaak moeten in- en uitstappen gemakkelijke toegang uiteraard van essentieel belang is. Maar over het algemeen zijn deze drie factoren – rustcomfort, chauffeurscomfort en gezichtsveld – altijd belangrijk.“
 

Hoe u van een vrachtwagencabine een tweede thuis kunt maken

Met deze input in het achterhoofd heeft Volvo Trucks verschillende nieuwe kenmerken en upgrades gelanceerd om het chauffeurscomfort te verbeteren in de recentste reeks voertuigen. Het topmodel is de nieuwe Globetrotter XXL-cabine, die 250 mm langer is en daardoor meer leefruimte mogelijk maakt, inclusief een breder bed. Ook het interieurontwerp is aangepast om de leefruimte te verbeteren.

Zo is de magnetron nu naadloos in de voorste planken van de cabine geïnstalleerd. Bovendien is de opstap aan de voorzijde van de Globetrotter XXL-cabine verlengd, zodat deze als zitbank kan worden gebruikt. Voor chauffeurs die in afvalophaling of distributie in de stad werken en vaak moeten in- en uitstappen, is er nu de Volvo FM met lage instap, die de chauffeur op straatniveau brengt, zodat de chauffeur gemakkelijk kan in- en uitstappen.
 

Door de zijspiegels te vervangen verbetert het nieuwe cameramonitorsysteem het directe zicht voor de chauffeur, vooral op rotondes en kruispunten. De camera's kunnen ook bijdragen aan een betere persoonlijke veiligheid tijdens het overnachten in de cabine. Hiermee kan de chauffeur immers de zijkanten van het voertuig zien zonder gordijnen of portieren te hoeven openen.

Het beeldscherm in de cabine maakt gebruik van widgets en apps om de toegang van chauffeurs tot digitale hulpmiddelen en functies duidelijker en gemakkelijker te maken.
Chauffeurs hebben meer inspraak als het gaat om de specificaties en merken van vrachtwagens... en het geboden comfort en gebruiksgemak speelt voor de chauffeur een grote rol bij de keuze van een werkgever.”

Waarom multimedia en geluid zo belangrijk zijn voor vrachtwagenchauffeurs

Van chauffeurs wordt verwacht dat ze steeds meer taken uitvoeren tijdens een werkdag, waardoor chauffeursinterfaces en digitale hulpmiddelen steeds belangrijker worden. Om de chauffeurs te ondersteunen bij hun dagelijkse werkzaamheden is bij de nieuwe vrachtwagens een nieuw navigatiesysteem op basis van een abonnement beschikbaar. Chauffeurs kunnen gebruikmaken van een ingebouwd navigatiesysteem dat veilig en gebruiksvriendelijk is en snel reageert op opdrachten en veranderende rij- en verkeersomstandigheden.

Deze navigatie is aangepast aan specifieke behoeften van vrachtwagenchauffeurs, waarbij automatische kaartupdates een efficiënte levering van goederen mogelijk maken. De navigatie is ook geïntegreerd met Volvo Connect* en My Business Apps, waardoor het gemakkelijk en veilig is om bestemmingen en routes te delen tussen wagenparkbeheerders, chauffeurs en andere derde partijen.

In My Business Apps kunnen alle door Volvo goedgekeurde apps van derden worden toegewezen aan de voertuigen in Volvo Connect, zodat ze gebruikt kunnen worden op het secundaire chauffeursdisplay. Zo zijn er geen smartphones of tablets nodig in de cabine. Dankzij deze verbeteringen kunnen chauffeurs genieten van een veiligere, persoonlijkere en efficiëntere werkomgeving en een algehele modernere rijervaring. 

Een van de prioriteiten bij de ontwikkeling van het nieuwe interieur van de cabine was het verbeteren van de HMI (mens-machine-interfaces). Het displayscherm in de cabine is vereenvoudigd met widgets en apps, waardoor het voor chauffeurs duidelijker en gemakkelijker wordt om toegang te krijgen tot de vereiste hulpmiddelen en functies wanneer dat nodig is. 

Bovendien is het aantal USB-poorten uitgebreid van drie naar zes voor de Volvo FH, en van één naar vier voor de Volvo FM. Een grote verbetering over het hele assortiment is het geluidssysteem in de cabine, dat volledig is vernieuwd met nieuwe luidsprekers om de algehele geluidskwaliteit te verbeteren. Het is ook leverbaar met een verbeterde externe digitale versterker en subwoofer, voor een nog beter geluid.

“Het geluidssysteem is iets waar chauffeurs steeds meer waarde aan hechten, omdat ze een groot deel van hun dag doorbrengen met het luisteren naar audioboeken, de radio of hun eigen media”, zegt Samuel. “Daarom hebben we veel moeite gestoken in het verbeteren ervan en nu kunt u het verschil echt horen.” De sleutel met afstandsbediening is nu standaard op alle voertuigen met de functie om het batterijvermogen uit te schakelen. Dit maakt het eenvoudiger om energie te besparen en de levensduur van de batterijen van de vrachtwagen te verlengen. Daarnaast heeft het ook de functie om een controle van de lampen uit te voeren. 

Het geluidssysteem in de cabine heeft een upgrade gekregen en is verbeterd met nieuwe luidsprekers. Het is nu verkrijgbaar met een externe digitale versterker en subwoofer.
Het geluidssysteem is iets waar chauffeurs steeds meer waarde aan hechten… Daarom hebben we veel moeite gestoken in het verbeteren ervan en nu kunt u het verschil echt horen.”

Hoe digitale hulpmiddelen en softwareoplossingen het chauffeurscomfort verbeteren

Voor veel chauffeurs komt het grootste ongemak voort uit de mentale en fysieke belasting die gepaard gaat met langdurig stilzitten, terwijl ze voortdurend kleine aanpassingen moeten maken aan de snelheid en de richting van het voertuig. Om de werklast voor de chauffeur te verlichten, heeft Volvo Trucks Volvo Dynamic Steering ontwikkeld, waardoor er minder van dergelijke aanpassingen nodig zijn, voor een soepelere rijervaring. 

 

Een van de recentste updates van Volvo Dynamic Steering omvat Pilot Assist, een systeem dat voortdurend de positie van de vrachtwagen op de weg controleert en lichte stuurondersteuning biedt als het voertuig afwijkt van de rijstrook. Het houdt ook de voorligger in de gaten om een veilige afstand te garanderen. Bij het rijden op hellingen en heuvels gebruikt I-See van Volvo Trucks kaartgegevens om te anticiperen op de topografie van de weg en selecteert het preventief de optimale versnelling en koppel voor een vlottere rit.

 

“Als een vrachtwagen is uitgerust met I-See en Pilot Assist, kunt u in principe met elke snelheid en in vrijwel elke situatie cruisecontrol gebruiken, zelfs op rotondes of in druk verkeer”, zegt Klas. “Dit maakt niet alleen het werk van de chauffeur gemakkelijker, maar verhoogt ook de veiligheid. Bovendien kan het ook nog eens brandstof besparen.”

 

Wilt u meer weten over wat u kunt doen om vrachtwagenchauffeurs aan te trekken en te behouden? Lees dan ons eerdere artikel, waarin het volgende aan bod komt:

  • Wat een vrachtwagenchauffeur motiveert
  • Welke acties u kunt ondernemen om chauffeurs meer te behouden
  • Waarom het belangrijk is om rekening te houden met de prioriteiten van vrachtwagenchauffeurs

 

*Volvo Connect is het eigen wagenparkbeheersysteem van Volvo Trucks en uw toegang tot alle digitale services van Volvo Trucks.

Bekijk enkele van de recentste updates en productkenmerken: