Trucks

Hoe kiest u de beste vrachtwagen voor bouwwerkzaamheden?

Volvo Trucks
2025-09-17
Construction
Author
Volvo Trucks

In een sector die zo zwaar en veeleisend is als de bouw, bestaan er geen universele gereedschappen. Vrachtwagens vormen hierop geen uitzondering. Of het nu gaat om meer pk's, betere wendbaarheid of een lagere CO2-uitstoot: uiteindelijk draait het om het vinden van het juiste gereedschap voor de klus.

In sommige gevallen is de grootste uitdaging voor een bouwvoertuig het vervoeren van zware lasten over ruw terrein en modderige, onverharde wegen. In bepaalde sectoren moet de hele dag doorgewerkt worden, of moeten er met bouwvakkers en andere machines door krappe ruimtes gemanoeuvreerd worden. Vrachtwagens spelen in de bouw altijd een cruciale rol bij een project en hun betrouwbaarheid is daarom essentieel.

Een krachtig, duurzaam en flexibel chassis

Binnen de bouwsector kunnen de bedrijfsomstandigheden en eisen sterk uiteenlopen, zelfs binnen hetzelfde segment of voertuigtype. Om deze reden biedt Volvo Trucks verschillende modellen aan die geschikt zijn voor de bouw, die allemaal kunnen worden aangepast aan specifieke behoeften.

De extra duurzame Volvo FMX is speciaal ontworpen voor de zware omstandigheden die kenmerkend zijn voor de bouwsector. Maar ook de andere modellen van Volvo kunnen worden aangepast aan specifieke behoeften en bedrijfsomstandigheden.

Het hart van het bouwassortiment wordt gevormd door de Volvo FMX, een vrachtwagen die speciaal is ontworpen met het oog op de bouw. Het robuuste exterieur is voorzien van een zeer sterke bumper van hoogwaardig staal, die de truck beschermt tegen deuken op elk terrein, en een bodemvrijheid van 300 mm. De vooras kan maximaal 10 ton dragen en het draaistel maximaal 38 ton. De Volvo FMX is ook leverbaar met een aangedreven vooras voor extra tractie.

 

Wanneer uitstekende wendbaarheid en zicht de prioriteit zijn, is er de Volvo FE, die een uitstekende verhouding tussen lading en afmetingen biedt. Dit model is ook beschikbaar met een cabine met lage instap voor uitstekend direct zicht en een reeks camera's en actieve veiligheidssystemen om een veilige werking te garanderen in kleine, drukke plaatsen. En als u pure kracht en maximale laadcapaciteit nodig hebt, staan de Volvo FH en Volvo FH16 klaar – de laatste is verkrijgbaar met maximaal 780 pk.

 

Naadloze samenwerking met carrosseriebouwers

Als het gaat om vrachtwagens in de bouwsector, is het chassis slechts de helft van de oplossing. Evenzo belangrijk is de carrosserie: het gereedschap dat de taken van de vrachtwagen uitvoert. Om deze reden hechten carrosseriebouwers er vaak waarde aan om met een breed en flexibel chassisaanbod te kunnen werken. Hierdoor kunnen ze hun producten gemakkelijker integreren en complete voertuigen op de markt brengen.

 

Voor de eindklant betekent een goede samenwerking tussen carrosseriebouwer en chassisleverancier kortere doorlooptijden en wordt het eenvoudiger om voertuigen te optimaliseren en zo aan hun specifieke behoeften te voldoen. Het maakt het bovendien mogelijk om de gehele vrachtwagen – chassis en carrosserie – in dezelfde werkplaats te laten onderhouden.

 

"We hebben onze chassis zo ontwikkeld dat ze eenvoudig kunnen worden aangepast voor alle soorten carrosserieën", aldus Muamer Music, Segment Manager, Bouw, Volvo Trucks. "We werken nauw samen met veel carrosseriebouwers en bieden veel technische ondersteuning en documentatie, zodat we samen een breed scala aan vrachtwagens op de markt kunnen brengen."


Belangrijkste kenmerken voor geoptimaliseerde kiepwagens en dumptrucks

Bij kiepwagens en dumptrucks zijn een hoog laadvermogen en betrouwbaarheid doorgaans de belangrijkste eigenschappen. Ongeacht het materiaal dat vervoerd moet worden, willen transporteurs een vrachtwagen die zoveel mogelijk materiaal kan vervoeren, en dat zo soepel en efficiënt mogelijk.

 

Een van de speciale voorzieningen die Volvo Trucks hiervoor heeft ontwikkeld, is de liftbare tandemas, die ideaal is voor voertuigen met wisselende lasten. Wanneer de laadbak leeg is, wordt de tweede aandrijfas automatisch ontkoppeld en opgetild. Hiermee kunt u het brandstofverbruik met wel 4% verlagen en tegelijkertijd de wendbaarheid verbeteren door een kortere draaicirkel. Zodra de vrachtwagen weer beladen is, wordt de aandrijfas automatisch weer ingeschakeld.

 

Voor uiterst nauwkeurig manoeuvreren bij lage snelheden is er I-Shift met kruipversnellingen. Door 1-2 extra lage versnellingen aan de transmissie toe te voegen, kan de vrachtwagen vanuit stilstand wegrijden met een lading tot 325 ton. Bij het rijden op oneffen terrein kan de functie automatische tractiecontrole automatisch de voorwielaandrijving inschakelen als de achterwielen grip verliezen.

 

Extra functies die de wendbaarheid, precisie en manoeuvreerbaarheid in ruwe omstandigheden kunnen verbeteren, zijn onder andere de Terrain Brake, waarmee de bestuurder de positie van het voertuig kan behouden door simpelweg het gaspedaal los te laten. Voor vrachtwagens die vaak over gladde oppervlakken met weinig wrijving rijden en waarbij het risico op wielspin groot is, kan Active Grip Control helpen de stabiliteit en controle te behouden.

Een flexibel chassis voor een breed scala aan kraanwagens

Of het nu gaat om een kleine haakkraan voor het laden of een grote kraan waarbij de vrachtwagen essentieel is als ondersteuningsmechanisme: kraanwagens kunnen complexe installaties zijn. Ook hier geldt dat carrosseriebouwers hun product in het chassis moeten integreren. De chassis van Volvo Trucks zijn zo ontwikkeld dat ze compatibel zijn met een breed scala aan kraantypen. Een van de unieke kenmerken die dit carrosseriebouwers kan bieden, is een verlenging van het voorframe tot 400 mm. Bij grotere frames betekent dit dat er extra steunpoten aan de voorzijde van het voertuig kunnen worden geïnstalleerd voor een nog stabieler chassis.

 

Om een kraanwagen nauwkeurig te kunnen manoeuvreren en positioneren, is er Volvo Dynamic Steering met externe besturing. Dankzij deze unieke functie kan de bestuurder op afstand uitstappen en het voertuig bedienen. Zo kan het voertuig correct worden gepositioneerd, terwijl het tegelijkertijd veiliger en efficiënter is voor de bestuurder.

Verbeterde zichtbaarheid en veiligheid voor vrachtwagens met cementmixers

Omdat veel vrachtwagens met cementmixers op drukke bouwwerven in de buurt van bouwvakkers en andere machines rijden, is het van groot belang om veilig en nauwkeurig te kunnen manoeuvreren. Net als bij veel andere bouwtaken kunnen vrachtwagens met betonmixers profiteren van Volvo Dynamic Steering. Het systeem verbetert de wendbaarheid aanzienlijk doordat er minder voortdurende kleine aanpassingen nodig zijn, waardoor de rug, nek en schouders van de chauffeur minder worden belast. Een andere functie voor verbeterde manoeuvres bij lage snelheid is Change Direction, waarmee bestuurders kunnen schakelen tussen vooruit en achteruit door alleen het gaspedaal te gebruiken.

 

Op bouwwerven waar veiligheid en zichtbaarheid een uitdaging vormen, is de Volvo FE leverbaar met een cabine met lage instap. Door de bestuurderspositie te verlagen en naar voren te brengen, wordt het directe zicht van de bestuurder op de omgeving van het voertuig verbeterd. Als alternatief is er voor de grotere modellen van Volvo Trucks het Camera Monitor System. Door de zijspiegels te vervangen door camera's krijgen bestuurders beter zicht rondom de hoeken van de cabine en ook beter zicht rondom de zijkanten van de vrachtwagen.

 

Net als de andere bouwvrachtwagens zijn de chassis van Volvo leverbaar met een groot aantal verschillende configuraties, zodat ze kunnen worden aangepast aan de eisen van alle belangrijke cementmixerfabrikanten.

 

"We kunnen vijf assen en luchtvering leveren voor de echt grote betonmolens, en verschillende aftakassen voor de betonmolen", aldus Muamer Music, Segment Manager, Bouw, Volvo Trucks. “Het is onze ambitie om een chassis aan te bieden waarbij de mixer in principe zo kan worden aangesloten en afgeleverd bij de klant. "Wij werken niet met één voorkeursfabrikant. Wij willen dat onze chassis zo flexibel mogelijk zijn om aan de behoeften van de klant te voldoen."

Bij grotere projecten werkt Volvo Trucks vaak samen met Volvo Construction Equipment om diensten en oplossingen samen te voegen tot één totaalaanbod.

Verschillende wegen naar koolstofarm transport

Een van de grootste uitdagingen voor de bouwsector is de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en over te stappen van diesel. Ook moet de geluidsoverlast op bouwplaatsen in de stad worden beperkt. De meest haalbare alternatieve brandstof verschilt per markt en segment, maar gelukkig zijn alle modellen van Volvo Trucks leverbaar met een volledig elektrische of op gas aangedreven aandrijflijnen.

 

Vrachtwagens met een batterij-elektrische aandrijving hebben als voordeel dat ze minimaal lawaai produceren en geen uitlaatgassen uitstoten. Hierdoor zijn ze uitermate geschikt voor gebruik in lage- en nul-emissiezones of op locaties in de buurt van woonwijken. Doordat ze weinig geluid maken, kunnen ze ook 's nachts werken. Lees meer over het elektrische voertuigaanbod van Volvo Trucks voor constructie.

 

Als elektrisch rijden geen haalbare optie is, zijn er ook met gas aangedreven voertuigen. Vergeleken met diesel stoot LNG als brandstof voor zware vrachtwagens tot 20% minder CO2 uit. Als de vrachtwagen op bio-LNG rijdt, kunnen de CO2-emissies vrijwel tot nul worden teruggebracht. De verbrandingsmotoren van Volvo Trucks zijn bovendien volledig compatibel met HVO, wat de CO2-uitstoot met wel 90% kan verlagen, afhankelijk van de productiemethode.1 Verschillende motoren in het assortiment van Volvo Trucks kunnen ook biodiesel aan, wat de CO2-uitstoot met wel 70% kan verlagen.

 

"Duurzaamheid en doelstellingen op het gebied van CO2-reductie zorgen ervoor dat de vraag naar alternatieve brandstoffen in de bouwsector toeneemt", aldus Muamer Music. “Dat speelt steeds vaker een rol bij aanbestedingsprocedures en is een vereiste van eindklanten. Schoner en stiller transport is ook veel beter voor iedereen die in de buurt van de vrachtwagen werkt of woont."

 

1Källmén, A., et. al., "Well-to-wheel LCI-gegevens voor HVO-brandstoffen op de Zweedse markt". Rapport nr. 2019:04, f3 Het Zweedse kenniscentrum voor hernieuwbare transportbrandstoffen, Zweden.

 

Wil je meer weten?

Wilt u meer weten over de reeks vrachtwagens van Volvo Trucks voor constructie en alle beschikbare specificaties en functies? Neem dan contact op met uw dichtstbijzijnde Volvo Trucks-dealer.