Trucks

Ziet de vrachtwagenindustrie bio-LNG over het hoofd als potentiële toekomstige brandstof?

Lars Mårtensson
2025-02-28
3 min. om te lezen
Alternatieve brandstoffen
Author
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director bij Volvo Trucks

Een efficiënte, hernieuwbare brandstof gemaakt van etensresten en andere afvalproducten klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar dat is in essentie wat vloeibaar biogas, of bio-LNG, is. Waarom krijgt het dan zo weinig aandacht in discussies over mogelijke alternatieve brandstoffen voor vrachtwagens?

 

Welke brandstoffen zullen diesel vervangen? Bij Volvo Trucks zijn we er al lang van overtuigd dat er geen kant-en-klare oplossing bestaat waarmee de hele transportsector kan koolstofvrij kan gemaakt. Het is waarschijnlijker dat we een reeks alternatieven ontwikkeld zullen zien, waaronder elektrische voertuigen met batterij, waterstofbrandstofcellen en verbrandingsmotoren die worden aangedreven door hernieuwbare brandstoffen zoals biodiesel en HVO – en LNG/bio-LNG.

 

Elke brandstof heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Welke brandstof het beste bij u past, hangt af van uw omstandigheden en bedrijfsvoorwaarden. Voor sommige bedrijven zou bio-LNG wel eens de beste oplossing kunnen zijn. Naarmate de wereldwijde productie van biomethaan toeneemt en de LNG-tanknetwerken worden uitgebreid, wordt bio-LNG steeds meer een levensvatbaar alternatief.

 

Wat is bio-LNG?

Bio-LNG wordt gemaakt van organisch afvalmateriaal, waaronder huishoudelijke etensresten, landbouw- en industrieel afval, maar ook mest, rioolslib en afvalwater. Simpel gezegd wordt het afvalmateriaal afgebroken en gezuiverd om biomethaan te creëren. Vervolgens wordt het afgekoeld tot ongeveer -160°C, waarna het condenseert en vloeibaar wordt en er bio-LNG ontstaat.

Bio-LNG is chemisch gelijkwaardig aan conventioneel LNG. Het levert dezelfde prestaties en kan in dezelfde voertuigen en tankinfrastructuur worden gebruikt. Omdat het echter van organisch afval wordt gemaakt in plaats van fossiel aardgas, is het hernieuwbaar en CO2-neutraal als brandstofbron van tank tot wiel.
 

Wanneer biogas uit mest wordt geproduceerd, kan het productieproces zelfs negatieve CO2-uitstoot van wel 200% genereren (van bron tot wiel).* Dit komt doordat het niet alleen de uitstoot van koolstof bij de verbranding van fossiele brandstoffen voorkomt, maar ook de uitstoot van methaan in de atmosfeer verhindert die normaal gesproken vrijkomt bij de opslag en verwerking van mest. Met andere woorden, in dit scenario zouden de netto-emissies van één op gas rijdende vrachtwagen de emissies van twee dieselvrachtwagens kunnen compenseren.

 

Bovendien draagt bio-LNG bij aan een kringloopeconomie, aangezien het afvalmateriaal wordt gebruikt en het overgebleven digestaat als meststof kan worden gebruikt. Het kan ook lokaal worden geproduceerd, waardoor de CO2-uitstoot door transport nog verder wordt verminderd.

 

Hoe ziet de markt voor bio-LNG eruit?

Tot voor kort beperkten de lage productie en de ontoereikende tanknetwerken voor vrachtwagens op gas het potentieel van bio-LNG. Maar daar komt stilaan verandering in.

 

De EU streeft ernaar de productie van biomethaan te verhogen tot 35 miljard kubieke meter (bcm) tegen 2030 als onderdeel van het REPowerEU-plan. In 2023 bedroeg de gecombineerde productie van biomethaan en biogas al 22 miljard kubieke meter. (Het totale aardgasverbruik in de EU in 2023 bedroeg 295 bcm.) In de VS heeft de productie van biogas drie jaar lang een recordgroei doorgemaakt, waarbij de productie van bio-LNG in 2023 meer dan 90% van alle nieuwe projecten vertegenwoordigt. Ondertussen streeft China ernaar om tegen 2030 20 miljard kubieke meter biogas te produceren.

 

Momenteel zijn vandaag er in Europa 780 LNG-tankstations die volledig compatibel zijn met bio-LNG naarmate de productie toeneemt. Ook in China en India is er een sterke groei in vrachtwagens op gas als alternatief voor diesel. Verwacht wordt dat er hiervoor de komende jaren uitgebreidere tanknetwerken zullen zijn.

Het aantal LNG-tankstations neemt snel toe, vooral in Europa, en zal naar verwachting de komende jaren verder toenemen.

Voor welke vrachtwagenactiviteiten is bio-LNG het meest geschikt?

Het voordeel van een vrachtwagen op gas is dat deze dezelfde actieradius en dezelfde tanktijden heeft als een conventionele dieselmotor. De voertuigen van Volvo Trucks op gas hebben bijvoorbeeld hetzelfde vermogen en koppel als hun tegenhangers op diesel en kunnen een actieradius van maximaal 1000 km bereiken.

 

Bij gebruik van traditioneel fossiel LNG kunnen de CO2-emissies van tank tot wiel in op gas aangedreven vrachtwagens ongeveer 20% lager zijn in vergelijking met diesel, en tot 100% lager bij gebruik van bio-LNG.

 

Zelfs met de beperkte beschikbaarheid van bio-LNG zou het al mogelijk moeten zijn om de overstap van diesel naar gas te maken als u toegang heeft tot een van het toenemend aantal LNG-tankstations op uw routes. Dit leidt tot een rechtstreekse reductie van CO2 in uw activiteiten.

 

Op de lange termijn, naarmate bio-LNG steeds gemakkelijker verkrijgbaar wordt, zal de overstap van traditioneel LNG naadloos verlopen, aangezien dezelfde voertuigen en tankinfrastructuur voor beide doeleinden gebruikt kunnen worden. Ze kunnen zelfs gemengd worden. Shell bijvoorbeeld, dat fors investeert in de productie van bio-LNG, biedt momenteel een mix van bio-LNG aan in Nederland en Duitsland, wat een gemiddelde CO2-reductie van ongeveer 30% oplevert.

 

Na verloop van tijd kan het aandeel bio-LNG in de mix geleidelijk toenemen. Dit zal uiteindelijk de emissies van tank tot wiel terugbrengen naar nul. Voor sommige vrachtwagenchauffeurs kan dit de eenvoudigste en meest efficiënte weg naar CO2-neutraal vrachtvervoer zijn. En voor de industrie is dit een potentieel belangrijke stap voorwaarts op weg naar duurzamere bedrijfsvoering.

 

Meer informatie over het assortiment met gas aangedreven voertuigen van Volvo Trucks. Misschien bent u ook geïnteresseerd in meer informatie over:

●       Wat is de beste alternatieve brandstof voor uw truck?

●       Verschillende routes naar een toekomst zonder fossiele brandstoffen voor vrachtwagens

●       8 veelgestelde vragen over biogas en met gas aangedreven voertuigen
 

* Tank tot wiel omvat de emissies die door een brandstof worden gegenereerd tijdens de werking van het voertuig. Bron tot wiel omvat ook de uitstoot van de extractie, raffinage en productie van de brandstof.