Alles wat u moet weten over de Volvo FM, in detail.
Specificaties zoeken over motoren, transmissies, achterassen (met overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en PTO's.
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
D11 – vermogen/koppel
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
D13 – vermogen/koppel
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
Elektrisch | Volvo FM |
---|---|
Prestaties | continu vermogen tot 330–490 kW (450–666 pk) |
Rijbereik | Rijbereik tot 300 km |
Oplaadtijd (volledig geladen) | 9,5 uur met wisselstroom (43 kW) 2,5 uur met gelijkstroom (250 kW) |
Batterijcapaciteit | 180–540 kWh, 2–6 batterijen |
Aandrijflijn | 2-3 elektromotoren, I-Shift-versnellingsbak |
Trucks op gas | G13 | ||
---|---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | ||
Aantal cilinders | 6 | ||
Cilinderinhoud | 12,8 dm³ | ||
Slag | 158 mm | ||
Boring | 131 mm | ||
Compressieverhouding | 17.0:1 | ||
Economisch toerengebied | 900-1400 t/min | ||
Uitlaatremvermogen | 200 kW | ||
Motorremeffect* | 380 kW (2300 t/min) | ||
Oliefilters | 2 hoofdstroomfilters | ||
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 35 l | ||
Inhoud koelsysteem | 38 l | ||
*optie
G13 420 pk (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1600-1700 t/min | 420 pk | |||
Maximaal koppel bij 905-1400 t/min | 2100 Nm | |||
G13 460 pk (338 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 1600-1700 t/min | 460 pk | |||
Maximaal koppel bij 950-1400 t/min | 2300 Nm | |||
G13 500 pk (368 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1600-1700 t/min | 500 pk | |||
Maximaal koppel bij 980-1404 t/min | 2550 Nm | |||
Diesel | D11 | D13 | |
---|---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | Euro 6 | |
Aantal cilinders | 6 | 6 | |
Cilinderinhoud | 10,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Slag | 152 mm | 158 mm | |
Boring | 123 mm | 131 mm | |
Compressieverhouding | 18.0:1 | 18.0:1 | |
Economisch toerengebied | 1000-1500 t/min | 900-1400 t/min | |
Uitlaatremvermogen | 155 kW | 175 kW | |
Motorremeffect* | 270 kW (2300 t/min) | 340 kW (2300 t/min) | |
Oliefilters | 2 hoofdstroomfilters | 2 hoofdstroomfilters | |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 35 l | 35 l | |
Inhoud koelsysteem | 22 l | 24 l | |
*optie
Brandstofvereisten
Zwavelvrije brandstof (EN590, max. 10 ppm zwavel) Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel) Volvo FM op gas voor vervoerstoepassingen.
D11 330 pk (246 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1700 t/min | 330 pk | |||
Maximaal koppel bij 877-1400 t/min | 1600 Nm | |||
D11 380 pk (279 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 1700 t/min | 380 pk | |||
Maximaal koppel bij 938-1400 t/min | 1800 Nm | |||
D11 430 pk (317 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1700 t/min | 430 pk | |||
Maximaal koppel bij 1008-1400 t/min | 2050 Nm |
D11 460 pk (338 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1700 t/min | 460 pk | |||
Maximaal koppel bij 1050-1400 t/min | 2200 Nm | |||
D13 420 pk (309 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min | 420 pk | |||
Maximaal koppel bij 905-1400 t/min | 2100 Nm | |||
D13 460 pk (338 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min | 460 pk | |||
Maximaal koppel bij 945-1400 t/min | 2300 Nm |
D13 500 pk (368 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min | 500 pk | |||
Maximaal koppel bij 980-1400 t/min | 2.500 Nm | |||
Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler. I-Shift kan ook besteld worden met kruipversnellingen, ultralage kruipversnellingen en trage achteruitversnellingen.
Type | Hoogste versnelling | Maximaal Motorkoppel (Nm) | Maximaal toelaatbaar treingewicht (t) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direct | 2400 | 44 |
AT2612 | Direct | 2600 | 100 |
ATO2612 | Overdrive | 2600 | 100 |
Type | Hoogste versnelling | Maximaal Motorkoppel (Nm) | Maximaal toelaatbaar treingewicht (t) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Overdrive | 2800 | 80 |
Type | As | Tandwieloverbrenging | Maximaal koppel (Nm) | Max. as-/tandemstelbelasting (t) | Maximaal toelaatbaar treingewicht (t) |
Enkele reductie | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1244 | Solo | Hypoïde | 2800 | 13 | 44 |
RSS1344C/E | Solo | Hypoïde | 2600 | 13 | 44 |
RSS1352A | Solo | Hypoïde | 2800 | 13 | 52 |
RSS1370A/B | Solo | Hypoïde | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoïde | 3800 | 23 | 80 |
RTS2310 | Tandem | Hypoïde | 3800 | 23 | 100 |
Naafreductie | |||||
RSH1365 | Solo | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 13 | 65 |
RSH1370F | Solo | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610B/F | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 33 | 120 |
RTH3815* | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 38 | 150 |
* Voor de Volvo FM 4x4.
RSS1244 | RSS1344C/E | RSS1370A/B | RSH1370F | RSH1365* |
---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.06:1 | 2.47:1 | 3.46:1 | 3.61:1 |
2.17:1 | 2.17:1 | 2.64:1 | 3.61:1 | 3.76:1 |
2.31:1 | 2.31:1** | 2.85:1 | 3.76:1 | 4.12:1 |
2.47:1 | 2.47:1** | 3.08:1 | 4.12:1 | 4.55:1 |
2.64:1 | 2.47:1 | 3.40:1*** | 4.55:1 | 5.41:1 |
2.85:1 | 2.85:1 | 3.67:1*** | 5.41:1 |
|
3.08:1 | 3.08:1 | 4.11:1*** |
|
|
| 3.36:1 |
|
|
|
3.70:1 |
| |||
4.11:1 |
| |||
4.63:1 | ||||
5.29:1 | ||||
* Verkrijgbaar voor de Volvo FM 4x4
** Voor RSS1344E
*** Voor RSS1370B
RST2370A | RTS2310 | RTH2610F | RTH3210 | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | |
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | |
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||
5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | |||
6.17:1 | 4.63:1 | ||||
| D11 330 pk | D11 370 pk | D11 410 pk | D11 450 pk | D13 420 pk | D13 460 pk | D13 500 pk |
I-Shift | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
AT2412 | • | • | • | • | • | • | • |
AT2612 | • | • | • | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • | • | • | • |
I-Shift Dual Clutch | |||||||
SP02812 |
|
|
|
|
| • | • |
Assen met enkele reductie | |||||||
RSS1244 | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1352A | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • | • | • | • |
RSS2310A | • | • | • | • | • | • | • |
RSH1365 | • | • | • | • | • | • | • |
Assen met naafreductie | |||||||
RSH1370F | • | • | • | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • | • | • | • |
| G13 420 pk | G13 460 pk | G13 500 pk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
AT2612 | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • |
Assen met enkele reductie | |||
RSS1244 | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • |
RSS1352A | • | • | |
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • |
|
RTS2310A | • | • | • |
Assen met naafreductie | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
| Koppel | Overbrengingsverhouding | |
---|---|---|---|
EPTT350 | 350 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 | |
* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.
PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een
hydraulische pomp.
PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting
voor hydraulische pomp.
PTER100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting
voor hydraulische pomp.
PTR-F: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.
PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.
PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.
PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.
PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.
Bekijk specificaties voor cabine-afmetingen, cabinehoogten vanaf de grond en voorzieningen.
Er zijn twee verschillende versies van buitenafwerking beschikbaar om aan verschillende behoeften te voldoen.
Basis
Grijze grille en portiergrepen. Chroom koplampen. Grijze zonneklep, spiegelkappen en bumper.
Verbeterd
Grijze grille. Spiegelkappen, portiergrepen, zonneklep en bumper in cabinekleuren. Chroom koplampen.
De Volvo FM is verkrijgbaar met vijf verschillende binnenafwerkingen om aan verschillende behoeften te voldoen.
Textielbekleding Dynamic
Textiel interieur met modern kleurenpalet en duurzame materialen in diverse tinten grijs en paars.
Vinyl- en textielbekleding Robust
Duurzame materialen in vinyl en textiel met een modern kleurenpalet dat past bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Velours bekleding Progressive
Deze velours interieurbekleding met zacht textiel heeft een modern kleurenpalet en past bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Lederen bekleding Robust
Interieur met duurzame materialen en tweekleurige volledig lederen stoelen die passen bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Lederen bekleding Progressive
Interieur met duurzame materialen en tweekleurige volledig lederen stoelen die passen bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Dagcabine
Dagcabine (FM-DAY) met comfortabele en ergonomische chauffeursomgeving. Binnenhoogte 164 centimeter: 120 centimeter op de motortunnel.
Lage dagcabine
Lage dagcabine (FM-LDAY) is geschikt voor toepassingen zoals mijnbouw, koeleenheden, pompen en kranen. Binnenhoogte 148 centimeter: 104 centimeter op de motortunnel.
Slaapcabine
Slaapcabine (FM-SLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor één persoon. Binnenhoogte 164 centimeter: 120 centimeter op de motortunnel.
Lage slaapcabine
De lage slaapcabine (FM-LSLP) biedt door het verlaagde dak en de cabinevering extra laadruimte boven de cabine. Binnenhoogte 148 centimeter: 104 centimeter op de motortunnel.
Globetrotter-cabine
De Globetrotter-cabine (FM-HSLP) biedt comfortabele slaapgelegenheid voor één of twee personen. De cabine met extra opbergruimte bovenin. Binnenhoogte 201 centimeter: 157 centimeter op de motortunnel.
Manschappencabine
Manschappencabine met voldoende ruimte voor extra passagiers, tot maximaal 7 personen. Binnenhoogte 159 centimeter:
Op vier punten afgeveerde cabine
Kies tussen spiraalveren met schokdempers, spiraalveren voor en luchtvering achter, en luchtvering rondom.
Luchtinlaten
Luchtinlaat aan de linkerkant en leverbaar met opties voor lage of hoge plaatsing. Luchtinlaat aan de voorzijde is ook leverbaar.
Kleuren cabine
Circa 650 uitvoeringen om uit te kiezen.
Chauffeurszetel
Kies uit drie verschillende comfortniveaus: Progressive (velours of leer), Dynamic (textiel) en Robust (vinyl). De totale horizontale verstelling van de stoel bedraagt 200 mm en de hoogteverstelling is 100 mm. De chauffeurszetel is standaard voorzien van een hoofdsteun, een verstelbare en neerklapbare rugleuning en een verstelbare lendensteun. Ook kan de zetel verticaal en in hoogte worden versteld en is de hoek van de zitting verstelbaar.
Bijrijderszetel
Kies uit drie verschillende comfortniveaus: Progressive (velours of leer), Dynamic (textiel) en Robust (vinyl). Standaard voorzien van een hoofdsteun.
Bedden
Het onderste bed meet 70×200 centimeter. Matras van 16 cm met pocketvering en uitstekend comfort. Keuze uit drie varianten: zacht, semi-stevig en stevig. Twee typen matrasbescherming beschikbaar, deze verbeteren het comfort en hierdoor kunt u het bed gemakkelijker opmaken. Comfort bedafmetingen boven: 70×190 centimeter of 60×190 centimeter
Opbergruimte binnen
De ruimte boven de voorruit bestaat uit twee opbergvakken met rolluiken en daarnaast vier ISO-vakken, waarvan er één is gereserveerd voor een tachograaf (twee ISO-vakken op de lage cabines). Onder het bed van de slaapcabine en de Globetrotter-cabine vindt u twee grote opbergvakken, die van buitenaf toegankelijk zijn. Ook is er één groot opbergvak van 44 l dat u opent door het matras en het deksel op te tillen. Het slaapgedeelte bevat twee opbergvakken voor tijdschriften en kleine voorwerpen. Het dashboard bevat vier open opbergvakken, een klein opbergvak, een DIN-sleuf, een opbergbakje bovenop het dashboard en een flessenhouder. De dagcabine kan worden uitgerust met een opbergvak van 60 liter met harmonicadeurtjes voor helmen, lunchtrommels, enz.
Opbergruimte buiten
Achter de passagiers- en de chauffeurszetel is opbergruimte beschikbaar die van buitenaf toegankelijk is.
Dakluik
De cabine is uitgerust met een dakluik dat 50 millimeter kan worden geopend. Aan de binnenzijde zit een geperforeerde zonwering, die tevens dienst doet als horrengaas wanneer het dakluik openstaat. Het dakluik kan handmatig of elektrisch worden bediend (optioneel). Er is ook een dakluik in staal beschikbaar, bedoeld voor toepassingen in de bouw of ruige omstandigheden.
Stuurwiel
Leverbaar in twee verschillende maten - diameter van 450 mm of 500 mm. Afhankelijk van de truckspecificatie. Het stuurwiel is 90 mm in hoogte verstelbaar. De hoekverstelling is 28°. Met een verstelbare stuurkolom (optie) kan het stuurwiel in hoogte worden versteld tussen -5° en +15° om zo het comfort voor de chauffeur te verhogen. Het stuurwiel is leverbaar met of zonder airbag. Bedieningselementen die zijn geïntegreerd in het stuur zorgen voor een veilige en comfortabele bediening van de cruise control, claxon, telefoon en functies op het dashboard en het secundair dashboardscherm.
Klimaatregeling
De klimaatregeling is leverbaar in twee uitvoeringen voor uiteenlopende behoeften:
De klimaatregeling kan ook worden aangevuld met een standkachel voor de cabine en de motor.
Hier vindt u specificaties over chassishoogten, maximale belasting vooras, achtervering, hoogten koppelschotels, trekkers, chassiskenmerken en remmen.
X-Low (trekker) | ca. 810 mm |
Laag | ca. 850 mm |
Middel | ca. 900 mm |
Hoog | ca. 1000 mm |
X-High | ca. 1200 mm |
| Lucht | Blad |
---|---|---|
X-Low | 8 | - |
Laag | 8 | - |
Middel | 10/20* | 9 |
Hoog | 10/20* | 10/20* |
X-High | - | 10/20* |
*Met dubbele vooras FAL20
Type | Assen | Vering | As-/tandemstelbelasting | Reductie | Na-/voorloopassen |
Solo | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-GR | 4x2 | Lucht | 11,5/13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-G2 | 4x2 | Lucht (voor de bouw) | 13 t | Naaf | |
RAD-G4 | 4x2 | Lucht | 12 t | Enkel | |
Tandemstel | |||||
RADT-GR | 6x2/8x2 | Lucht | 19/20,5/22,5/23 t | Enkel/naaf | Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend) |
RAPD-GR | 6x2 | Lucht | 16/19/22 t | Enkel/naaf | Voorloopas (vast/gestuurd) |
RAPD-G4 | 6x2 | Lucht | 16 t | Enkel | Voorloopas (vast) |
RADD-G2 | 6×4/6x6/8x4/8x6 | Lucht | 21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-BR | 6×4/8x4 | Paraboolvering | 20/21 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Bladveerpakket | 26/32 t | Naaf | |
RADD-TR3 | 6×4/8×4 | Paraboolvering | 38 t | Naaf | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Lucht | 17/21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RADDT-GR | 8×4/10x4 | Lucht | 27/33/36 t | Enkel/naaf | Naloopas (gestuurd) |
RAPDD-GR | 8×4 | Lucht | 27/30,5/32/35 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd) |
RAPDT-GR | 8×2 | Lucht | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd), naloopas (vast/gestuurd) |
RADDT-G2 | 8×4/10x4/10x6 | Lucht | 27/33/36 t | Enkel/naaf | Naloopas (gestuurd) |
Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhangers. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.
Brandstoftanks
Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1510 liter voor een 4x2-trekker. Gastanks in de formaten 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) en 225 kg (545 l). Voor dubbele voorassen kunststof EU6-brandstoftank tussen voorassen.
AdBlue-tanks
Inhoud van 32 tot 112 liter. AdBlue-pomp is geïntegreerd in AdBlue-tankmodule. Kunststof.
Remmen
Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons, uitstekende prestaties en een prettig remgevoel, en tal van andere handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties. EBS is standaard op alle specificaties.
EBS medium
EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket:
EBS-statusmonitor
EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.
Auto Hold
Remt de truck volledig af en Auto Hold houdt de laatst toegepaste remdruk aan om de truck op zijn plaats te houden totdat de chauffeur het gaspedaal intrapt.
Remslijtage analyse
Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat (alleen voor schijfremmen).
Automatisch loszetten van parkeerrem
De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).
Aanvullende opties:
Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:
Stretch Brake
Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.
ESC (Electronic Stability Control)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie en gaat scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger tegen. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2-, 3-, 4- en 5-assige voertuigen.
Noodremlicht
Bij een noodstop bij een snelheid boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.
Hydraulische retarder
Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW.
Volvo Dynamic Steering
Actief stuurysteem met torque-overlay (extra bekrachtiging). Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de neutrale stand, zowel bij vooruit als achteruit rijden. Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen. De voorziening is ook beschikbaar in combinatie met onafhankelijke voorwielophanging.
Voorloopassen
Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.
Naloopassen
Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton.
Liftbare tandemas
Hierdoor kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, om het brandstofverbruik en de draaicirkel te verminderen. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck wel is geladen, wordt de as automatisch naar beneden gebracht en geactiveerd. Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) voorzien van schijfremmen.
Asconfiguraties elektrisch
Trekker: 4x2, 6x2, 6x4
Bakwagen: 4x2,6x2, 6x4, 8x2, 8x4
Alle assen met luchtvering
Gegevens - alles wat u nodig heeft. Download via de volgende links informatiebladen in PDF-indeling voor de Volvo FM.
De afgebeelde voorzieningen zijn wellicht niet standaard of beschikbaar voor alle uitrustingsniveaus en aandrijflijnopties.