In verkeersomgevingen kan er sprake zijn van een intense interactie tussen chauffeurs en andere weggebruikers. In een Volvo-truck heeft de chauffeur toegang tot een reeks ondersteuningssystemen om ongelukken te helpen voorkomen en alle weggebruikers te beschermen.
Onze systemen zijn ontworpen om chauffeurs te ondersteunen bij het verbeteren van de veiligheid in een ruim aantal situaties – of ze nu met hoge snelheid op de snelweg rijden, langzaam rijden in de stad of stilstaan met andere weggebruikers in de buurt. Ontdek hieronder de voordelen van onze ondersteuningssystemen voor de chauffeur op snelwegen en in stedelijke omgevingen.
Pilot Assist, ingeschakeld door Volvo Dynamic Steering, gebruikt de camera om rijstrookmarkeringen te lezen en biedt chauffeurs continu actieve stuurondersteuning om de koers te behouden en op de rijstrook te blijven. Dit levert een meer proactieve ondersteuning op, ontworpen voor veiliger en meer ontspannen rijden. Het systeem vereist dat de chauffeur de handen aan het stuur houdt.
Als de truck van de rijstrook afwijkt, is Volvo Dynamic Steering met waarschuwing en stuurcorrectie bij rijbaanafwijking ontworpen om de chauffeur te waarschuwen en stuurhulp te bieden om de truck naar het midden van de rijstrook te leiden.
Volvo Dynamic Steering met Stability Assist is ontworpen om te detecteren wanneer de truck begint te slippen. Vervolgens stuurt de truck onmiddellijk tegen om de voertuigcombinatie te stabiliseren en de situatie te verhinderen.
Adaptive Cruise Control past de snelheid aan om een veilige afstand tot de voorligger aan te houden door automatisch te accelereren en te remmen. Het werkt vanaf het rijden op volle snelheid tot aan stilstand – en start dan automatisch weer wanneer het verkeer in beweging komt. Voegt zowel comfort als veiligheid toe aan het rijden op de snelweg.
De juiste snelheid aanhouden is essentieel voor veilig rijden. Intelligent Speed Assist informeert de chauffeur over de maximumsnelheid voor de specifieke voertuigcombinatie op het huidige gedeelte van de weg. Bij overschrijding van de limiet wordt de chauffeur gewaarschuwd.
Om veilig te kunnen rijden, moet u alert zijn en in staat zijn om te rijden. Waarschuwing bij vermoeidheid detecteert tekenen van slaperigheid of onoplettend rijgedrag. Als er tekenen worden gedetecteerd, wordt de chauffeur gewaarschuwd en geadviseerd een pauze te nemen.
Collision Warning met noodremfunctie is ontworpen om voertuigen, fietsers en voetgangers voor de truck te detecteren, evenals fietsers en voetgangers die in dezelfde richting rijden als de truck. Wanneer er een risico op een botsing wordt gedetecteerd, waarschuwt het systeem de chauffeur. Als de chauffeur geen actie onderneemt terwijl het risico blijft bestaan, remt de truck automatisch om een botsing te voorkomen.
Om oververhitting van de wielremmen tijdens een afdaling te voorkomen, helpt Cruise Control bergaf de chauffeur de rijsnelheid onder de ingestelde snelheid te beperken. Het systeem maakt gebruik van de hulprem in combinatie met een geoptimaliseerde versnellingskeuze, waarbij de wielremmen alleen worden gebruikt wanneer dat nodig is.
Bergaf rijden met een aanhanger op een gladde ondergrond kan ertoe leiden dat de aanhanger de truck duwt en zodoende scharen veroorzaakt, waardoor het risico op een ongeval groter wordt. Stretch Brake kan dit helpen voorkomen door pulserend af te remmen op de aanhanger, waardoor de voertuigcombinatie wordt uitgerekt, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.
Adaptief grootlicht is ontworpen om andere voertuigen vóór de truck te detecteren, waardoor het mogelijk wordt om in donkere omstandigheden te rijden met grootlicht aan wanneer dit anders niet geschikt zou zijn. Deze functie verandert de lichtstraal dynamisch om een optimale verlichting te bieden zonder chauffeurs van andere voertuigen te storen.
Electronic Stability Control is ontworpen om het risico op slippen en kantelen te minimaliseren. Wanneer het systeem een kritieke situatie detecteert, vermindert het het motorvermogen en schakelt het de remmen in op elk wiel van het voertuig afzonderlijk.
Banden in goede staat zijn een goed begin om veilig te rijden. Tire Pressure Monitoring System houdt de spanning in elke band van de voertuigcombinatie bij – en waarschuwt bij lage luchtdruk, snelle lekkage of hoge temperaturen. Het biedt extra bescherming tegen ongelukken veroorzaakt door klapbanden.
Bij stilstand en snelheden tot 10 km/u gebruikt Front Short Range Assist de radar en camera vooraan om weggebruikers in het risicogebied vóór de truck te detecteren en de chauffeur te waarschuwen. Als het systeem een weggebruiker voor de truck detecteert, wordt de chauffeur geïnformeerd. Als het risico op een botsing toeneemt, klinkt er ook een geluidssignaal.
Onze Side Collision Avoidance Support gebruikt radarsensoren om voetgangers, fietsers en andere voertuigen te detecteren - aan beide zijden van de truck. De chauffeur krijgt een lichtsignaal wanneer een weggebruiker wordt gedetecteerd. Als de chauffeur de richtingaanwijzer inschakelt, waarschuwt het systeem met een knipperlicht, geluid en actieve stuurbegeleiding.
Voetgangers en fietsers kunnen moeilijk te detecteren zijn als ze zich dicht bij de truck bevinden. Door Opening Warning maakt gebruik van radarsensoren om beide zijden van de truck te scannen om andere weggebruikers in de risicogebieden te detecteren en te waarschuwen wanneer een van de cabinedeuren wordt geopend. Het systeem waarschuwt tot twee minuten nadat het contact is uitgeschakeld.
Voetgangers en fietsers kunnen in een stedelijke omgeving dicht bij trucks komen en kunnen voor chauffeurs moeilijk te zien zijn. De dodehoekcamera biedt een uitstekend zicht op de gebieden aan de passagierszijde. Deze wordt automatisch geactiveerd door de richtingaanwijzer en het camerabeeld wordt weergegeven op het secundair dashboardscherm.
De achteruitrijcamera biedt een uitstekend zicht achter de truck, waardoor de chauffeur meer controle heeft over de omgeving. Deze wordt automatisch geactiveerd wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en het camerabeeld wordt weergegeven op het secundair dashboardscherm.
Onze elektrische trucks zijn bijna geruisloos. Dit is goed voor de werkomgeving van de chauffeur en voor de stadsomgeving, maar maakt elektrische trucks ook moeilijker op te merken. Acoustic Vehicle Alerting System genereert subtiele maar opvallende geluiden om mensen in de buurt van de trucks bewust te maken van hun aanwezigheid. Ontworpen om de veiligheid voor voetgangers en fietsers te verbeteren.
Veilig rijden wanneer u vaak moet stoppen en starten kan een uitdaging zijn. Auto Hold is ontworpen om stoppen en gaan rijden veiliger en gemakkelijker te maken, waarbij de remmen automatisch worden geactiveerd om de truck op zijn plaats te houden totdat de chauffeur het gaspedaal intrapt. Het werkt zowel vooruit als achteruit - bergop, bergaf en op een vlakke ondergrond.
Om veilig te rijden en slippen te voorkomen is goede tractie nodig. Active Grip Control is ontworpen om doorslippen van de wielen te controleren om de stabiliteit, acceleratie en remmen in gladde omstandigheden te verbeteren. Het systeem wordt onmiddellijk geactiveerd wanneer het tekenen van slippen detecteert.
Gedetailleerde informatie over een selectie van onze ondersteuningssystemen voor de chauffeur is beschikbaar in een verzameling infobladen. Die kunt u hier downloaden.
De afgebeelde voorzieningen zijn wellicht niet standaard of beschikbaar voor alle uitrustingsniveaus en aandrijflijnopties.