Trucks

Ondersteuningssystemen voor chauffeurs

Verkeerssituaties kunnen zorgen voor een intense interactie tussen chauffeurs en andere weggebruikers. In een vrachtwagen van Volvo heeft de chauffeur toegang tot een reeks ondersteunende systemen om ongevallen te voorkomen. Lees hieronder meer of raadpleeg een dealer als u vragen heeft.

Veiligheid voor chauffeurs en andere weggebruikers

Onze systemen zijn ontworpen om chauffeurs te ondersteunen bij het verbeteren van de veiligheid in uiteenlopende situaties. Of u nu met hoge snelheid over de autosnelweg rijdt, langzaam rijdt in stadsverkeer of stilstaat met andere weggebruikers in de buurt.

    Vrachtwagen en chauffeur in topvorm

    Een alerte chauffeur en een vrachtwagen in goede staat is een goede start om veilig te rijden. Tire Pressure Monitoring System houdt de spanning in elke band van de voertuigcombinatie bij - en waarschuwt voor lage bandenspanning, snelle lekkage of hoge temperatuur. Het biedt betere bescherming tegen ongevallen die worden veroorzaakt door een klapband. Waarschuwing bij vermoeidheid (DAS) detecteert tekenen van slaperigheid of onoplettend rijgedrag. Indien gedetecteerd, wordt de chauffeur gewaarschuwd en geadviseerd om een pauze te nemen. Dat alles draagt bij tot de veiligheid.

    Beter zicht voor iedereen

    Het zicht van de chauffeur is een waardevolle troef om veilig te rijden. Adaptief grootlicht is ontworpen om andere voertuigen voor de vrachtwagen te detecteren, zodat in het donker kan worden gereden met het grootlicht aan wanneer dat anders ongepast zou zijn. De functie verandert de lichtstraal dynamisch om een optimale verlichting te bieden zonder chauffeurs van andere voertuigen te storen, wat de veiligheid voor zowel de vrachtwagenchauffeur als andere weggebruikers verbetert.

    Gegarandeerde veiligheidsmarge

    Bij hoge snelheid is afstand gelijk aan veiligheidsmarges. Collision Warning met noodremfunctie is ontworpen om zowel voorliggers als voetgangers en fietsers te detecteren die van opzij naderen of in dezelfde richting als de vrachtwagen rijden, en de chauffeur te waarschuwen als er een zeker risico op een aanrijding bestaat. Als de chauffeur geen actie onderneemt en het risico blijft bestaan, remt de vrachtwagen automatisch af om een aanrijding te voorkomen. Adaptive Cruise Control past de snelheid aan om een veilige afstand tot de voorligger aan te houden door automatisch te accelereren en te remmen. Het systeem werkt van kruissnelheid tot volledige stilstand – en start dan automatisch weer wanneer het verkeer weer in beweging komt. Voegt zowel comfort als veiligheid toe aan het rijden op de snelweg.

    Het aanhangergewicht beheren

    Bergaf rijden met een aanhanger op een gladde ondergrond kan ertoe leiden dat de aanhanger de vrachtwagen duwt en zodoende scharen veroorzaakt, waardoor het risico op een ongeval groter wordt. Strekrem kan dit helpen voorkomen door pulserend af te remmen op de aanhanger, waardoor de voertuigcombinatie wordt uitgerekt, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.

    Zien wat verborgen is

    In een stedelijke omgeving kunnen voetgangers en fietsers dicht bij vrachtwagens komen. Het kan voor chauffeurs moeilijk zijn om te zien wat er dichtbij gebeurt. De dodehoekcamera legt verborgen hoeken bloot en biedt een uitstekend zicht op de gebieden aan de passagierszijde. Deze wordt automatisch geactiveerd door de richtingaanwijzer en het camerabeeld wordt geprojecteerd op het secundair dashboardscherm.

    Vol vertrouwen achteruit

    De achteruitrijcamera biedt een uitstekend zicht achter de vrachtwagen en helpt de chauffeur om meer controle over de omgeving te krijgen. Deze wordt automatisch geactiveerd wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en het camerabeeld wordt weergegeven op het secundair dashboardscherm. Dit zorgt voor nog meer gebruiksgemak bij het achteruitrijden.

    Goed zicht vooruit

    Front Short Range Assist gebruikt de radar vooraan om bij stilstand en bij snelheden tot 10 km/u weggebruikers in het risicogebied voor de vrachtwagen te detecteren en de chauffeur te waarschuwen. Als het systeem een weggebruiker in het risicogebied voor de vrachtwagen detecteert, wordt de chauffeur daarvan op de hoogte gebracht. Als het risico op een aanrijding toeneemt, klinkt er ook een geluidssignaal.

    Aan de veilige kant

    Afslaan of van rijstrook veranderen kan riskant zijn. Side Collision Avoidance Support gebruikt radarsensoren aan de zijkanten van de vrachtwagen om voetgangers, fietsers en andere voertuigen te detecteren. Wettelijk is alleen dekking aan de passagierszijde vereist, maar ons systeem dekt beide zijden van het voertuig, voor nog meer verkeersveiligheid. Wanneer een weggebruiker in het bewaakte gebied wordt gedetecteerd, wordt de chauffeur geïnformeerd via een lichtsignaal in de zijspiegel. Als de chauffeur de richtingaanwijzer inschakelt, waarschuwt het systeem met een knipperlicht en geluid. Als de vrachtwagen is uitgerust met Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist, is er ook actieve stuurbegeleiding.

    Denk aan de portieren

    Voetgangers en fietsers kunnen uit het niets opduiken en zijn soms moeilijk te detecteren wanneer ze zich dicht bij de vrachtwagen bevinden. Waarschuwing voor het openen van het portier gebruikt radarsensoren om beide zijden van de vrachtwagen te scannen om andere weggebruikers in de risicogebieden te detecteren en de chauffeur en de passagier te waarschuwen wanneer een van de cabineportieren wordt geopend. Het systeem waarschuwt tot twee minuten nadat het contact is uitgeschakeld.

    Nu nog gemakkelijker stoppen en vertrekken

    Veilig rijden wanneer u vaak moet starten en stoppen kan een uitdaging zijn. Auto Hold is ontworpen om stoppen en vertrekken gemakkelijker en veiliger te maken. Het systeem remt automatisch om het voertuig in positie te houden totdat de chauffeur het gaspedaal intrapt. Het werkt zowel vooruit als achteruit - bergop, bergaf en op een vlakke ondergrond.

    Grip krijgen

    Om slippen te voorkomen en veilig te rijden is goede tractie nodig. Active Grip Control is ontworpen om wielspin te beheersen en de veiligheid en het comfort te verbeteren. Als het systeem tekenen van doorslippen detecteert, wordt het onmiddellijk geactiveerd zodat de chauffeur beter op de weg blijft door het rijgedrag, de remprestaties en de stabiliteit te verbeteren.

    Rustig maar opgemerkt

    Onze elektrische vrachtwagens zijn bijna geruisloos. Dat is positief voor de werkomgeving van de chauffeur en voor de stadsomgeving, maar het zorgt er ook voor dat elektrische vrachtwagens minder opvallen. Acoustic Vehicle Alerting System genereert geluiden die hoorbaar genoeg zijn om personen in de buurt bewust te maken van de vrachtwagen, maar nog steeds aangenaam zijn voor de chauffeur en andere weggebruikers. Ontworpen om de veiligheid voor voetgangers en fietsers te verbeteren zonder overmatig lawaai.

Overzicht

Voorzieningen

 

Meer informatie

FH16

FH

FM

FMX

FL

FE

Tire Pressure Monitoring System

 

 

 

 

Informatiebladen downloaden >

Driver Alert Support

Adaptief grootlicht

 

 

 

 

Intelligent Speed Assist

Collision Warning met noodremfunctie

Adaptive Cruise Control

Front Short Range Assist

Side Collision Avoidance Support

Door Opening Warning

 

 

Auto Hold

 

 

Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist

 

 

 

Electronic Stability Control

 

Volvo Dynamic Steering met Stability Assist

 

 

 

Cruise Control bergaf

 

 

 

Stretch Brake

 

 

 

Dodehoekcamera

 

Achteruitrijcamera

 

Active Grip Control

 

 

 

 

Acoustic Vehicle Alerting System*

 

 

 

*Alleen voor elektrische vrachtwagens

       

VRAAG HET UW LOKALE EXPERT

Uw lokale Volvo Trucks-dealer kan u onze ondersteuningssystemen voor
chauffeurs laten zien en uw vragen beantwoorden.