Trucks

Adam Crawford
2023-03-17
5 min
Opladen & energiemanagement
Author
Adam Crawford
Senior Marketing Executive

Hoe gaat het opladen en bijladen van een elektrische truck?

Er zijn veel verschillende manieren om een elektrische truck op te laden. Waar moet u allemaal rekening mee houden? En hoe is bijladen georganiseerd? En wat als er meerdere trucks in het wagenpark elektrisch zijn? Lees hier alles over wat nodig is voor het opladen van een elektrische truck.

Opladen van een elektrisch wagenpark

Bij het opladen van een wagenpark met meerdere elektrische voertuigen kan net als bij één enkele elektrische truck gebruik gemaakt worden van de CCS/Combo2-aansluiting. Trucks kunnen hiermee bijvoorbeeld ’s nachts gedurende een periode van 8 à 9 uur volledig worden opgeladen.

Daarbij kan het nodig zijn om op te schalen en aan te sluiten op een middenspanningsnet. Bij het laden van veel elektrische voertuigen voorkomt u dat er door een eventueel tekort in capaciteit in het stroomnet niet kan worden geladen of niet snel genoeg geladen.
 

Slim laden van elektrische voertuigen

Er zijn steeds meer intelligente laadsystemen op de markt. Met deze systemen kan een wagenpark met meerdere elektrische voertuigen (trucks of personenauto’s) intelligent worden geladen. Dat betekent dat de voertuigen bijvoorbeeld niet gelijktijdig worden geladen, maar om beurten zodat een tekort aan capaciteit in het stroomnet of vertraging in het opladen, wordt voorkomen.

Daarnaast zijn steeds meer intelligente laadsystemen in staat om een voertuig pas te gaan laden als er ook op dat moment stroom wordt opgewekt (groene stroom afkomstig van bijvoorbeeld zonnepanelen of van wind-energie) of als de vraag naar stroom inzakt, bijvoorbeeld gedurende de nachtelijke uren en de prijs ook lager is. Hiermee kan worden voorkomen dat er stroom wordt opgewekt die niet wordt gebruikt en dus moet worden terug geleverd aan het net.

Opbouw ook elektrisch

Voor inzet in de afvalinzameling of bij gebruik van een kraan is ook de opbouw elektrisch. Zo werkt een elektrische vuilniswagen met bijvoorbeeld een elektrische kraakpersinstallatie, die de containers optilt en het afval comprimeert. Vermogen uit de batterijen wordt via een e-PTO aan de opbouw doorgegeven. De elektrische opbouw heeft invloed op de actieradius van de truck.

 

Bijladen van een elektrische truck

De actieradius van een elektrische distributietruck wordt afgestemd op de werkzaamheden die ermee uitgevoerd moeten worden en de route die wordt gereden. Meer batterij capaciteit en dus een grotere actieradius is vaak niet nodig. Trucks in de stedelijke distributie leggen zelden afstanden van meer dan 200 km per dag af. Mocht de truck toch tussentijds moeten worden bijgeladen dan kan dat bij openbare vrachtwagenlaadpunten. Deze zijn nu nog beperkt beschikbaar, maar het aantal openbare stations zal meegroeien met de komst van meer elektrische trucks. Naast het aantal openbare stations, zal ook het aantal oplaadpunten bij distributiecentra toenemen.


Of neem contact op met onze Electromobility manager

Hugo Seghers

Neem nu contact op