Trucks

Magnus Broback
2023-03-11
3 min
Opladen & energiemanagement
Author
Magnus Broback
Senior Chief Project Manager

Waarom de laadinfrastructuur voor zware elektrische vrachtwagens gaat uitbreiden

Laadstations voor personenauto’s komen steeds vaker voor, maar dezelfde publieke infrastructuur voor vrachtwagens is vrijwel onbestaande. Recente ontwikkelingen wijzen er echter op dat dit gaat veranderen.


De druk om de publieke laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens uit te breiden neemt toe en komt zowel uit de publieke als de private sector.

Zoals het er nu voor staat, zijn de meeste eigenaars van zware elektrische vrachtwagens aangewezen op laadapparatuur die op hun eigen terrein is geïnstalleerd, wat hun rijbereik beperkt. En hoewel het theoretisch mogelijk is om een elektrische vrachtwagen op te laden aan een laadstation voor personenwagens, maakt de fysieke inrichting ervan, zoals parkeerplaatsen en vaste structuren, in de meeste gevallen onmogelijk.

 

De realiteit is dat als elektrische vrachtwagens zoveel moeten opschalen als nodig is om een verschil te maken voor de klimaatverandering, er een veel groter netwerk van laadstations nodig zal zijn. Het goede nieuws is dat hier verandering in begint te komen, met Europa als toonaangevende speler. In 2021 werd het eerste publieke laadstation voor zware voertuigen geopend in Göteborg en er zijn plannen om er nog drie te openen. Brandstofstationketen Circle K is ook van plan om een publiek laadstation voor elektrische zware vrachtwagens te openen, dat naar verwachting in 2022 operationeel zal zijn.

 

In juli 2021 ondertekende Volvo Group een niet-bindende overeenkomst om een joint venture op te richten voor de bouw van een publiek laadnetwerk voor elektrische zware vrachtwagens voor lange afstanden en touringcars met een batterij in heel Europa. De betrokken partijen willen samen 500 miljoen euro investeren in de installatie en exploitatie van minstens 1.700 hoogwaardige laadpunten op groene energie binnen vijf jaar na de oprichting van de joint venture.


“De voorbije twee jaar hebben we een grote verschuiving gezien, waarbij heel wat laadproviders die niet over laadstations voor vrachtwagens wilden praten, nu erg enthousiast zijn over het idee,” [MR1] aldus Magnus Broback, Charging Systems Director bij Volvo Trucks. “Dit omdat er tot voor kort geen businesscase voor was. Maar nu we meer elektrische vrachtwagens op de weg zien, is het logisch dat we gaan investeren in laadnetwerken.”

 

Publiek-private samenwerking

Ook in Europa is er een sterke impuls vanuit de publieke sector. Het wetgevingspakket ‘Fit for 55’ van de EU, dat tot doel heeft de koolstofuitstoot tegen 2030 met minstens 55 procent te verminderen, omvat ook laadnetwerken. Zo heeft de EU een voorstel ingediend voor een verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR), waardoor lidstaten meer zullen moeten investeren in laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Bovendien wordt verwacht dat de nieuwe algemene groepsvrijstellingsverordening (GBER) het voor nationale overheden gemakkelijker zal maken om in publieke laadinfrastructuur te investeren.
 

“Er is voldoende impuls vanuit de private sector om ervoor te zorgen dat de verschuiving naar elektromobiliteit hoe dan ook zal gebeuren," zegt Magnus. “Maar overheidssteun, via regelgeving en staatssubsidies, zal ervoor zorgen dat de transformatie veel sneller gebeurt. En dat is van levensbelang, want door de klimaatverandering kunnen we geen 15 jaar meer wachten.”

 

De impact van elektrische personenwagens

Ondertussen blijft de publieke laadinfrastructuur voor personenwagens groeien. Ondanks de bezorgdheid over de capaciteit van stroomnetten zullen de gevolgen voor elektrische vrachtwagens positief zijn. Beide gebruiken immers dezelfde CCS2-standaard om op te laden tot 350 kilowatt – het grote verschil is dat vrachtwagens hoogspanning nodig hebben (500-750 volt), wat alle nieuwe laadstations kan bieden. Afgezien daarvan is de fysieke ruimte rond de lader de enige beperking die voorkomt dat vrachtwagens bestaande laadstations gebruiken.
 

“De twee laadnetwerken zijn meer in synergie dan in concurrentie,” legt Magnus uit. “Het personenwagennetwerk helpt een soortgelijk ecosysteem te creëren dat schaalvoordelen biedt, net als een betere kennis van de technologieën en bedrijfsmodellen.”
 

En wat betreft het overschrijden van de capaciteit van stroomnetten? “Dat zal op sommige plaatsen ongetwijfeld een issue zijn, maar het is op te lossen. Als maatschappij werken we immers al meer dan een eeuw met stroomnetten. Het is duidelijk dat we zullen moeten beginnen met het voorbereiden en uitbreiden van het netwerk – zoals we dat al meer dan 100 jaar doen. Dat is een uitdaging die we zeker kunnen overwinnen.”