Alles wat u moet weten over de Volvo FH Aero, in detail.
Specificaties zoeken over motoren, transmissies, achterassen (met overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en PTO's.
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
Elektrisch | Volvo FH Aero Electric |
---|---|
Prestaties | continu vermogen tot 330–490 kW (450–666 pk) |
Rijbereik | tot 300 km (4x2 trekker met aanhanger) |
Oplaadtijd (volledig geladen) | 9,5 uur met wisselstroom (43 kW) 2,5 uur met gelijkstroom (250 kW) |
Batterijcapaciteit | 360–540 kWh, 4–6 batterijen |
Trucks op gas | G13 |
---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 |
Aantal cilinders | 6 |
Cilinderinhoud | 12,8 dm³ |
Slag | 158 mm |
Boring | 131 mm |
Compressieverhouding | 17:01 |
Economisch toerengebied | 900-1400 t/min |
Uitlaatremvermogen | 200 kW |
Motorremeffect* | 380 kW (2300 t/min) |
Oliefilters | 2 hoofdstroomfilters |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 35 l |
Inhoud koelsysteem | 38 l |
G13 420 pk (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1600-1700 t/min | 420 pk | |||
Maximaal koppel bij 905-1400 t/min | 2100 Nm | |||
G13 460 pk (338 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 1600-1700 t/min | 460 pk | |||
Maximaal koppel bij 950-1400 t/min | 2300 Nm | |||
G13 500 pk (368 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1600-1700 t/min | 500 pk | |||
Maximaal koppel bij 980-1404 t/min | 2550 Nm | |||
Diesel | D13 | D13 I-Save | |
---|---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | Euro 6 | |
Aantal cilinders | 6 | 6 | |
Cilinderinhoud | 12,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Slag | 158 mm | 158 mm | |
Boring | 131 mm | 131 mm | |
Compressieverhouding | 18.0:1 | 18.0:1 | |
Economisch toerengebied | 900-1400 t/min | 900–1300 t/min | |
Uitlaatremvermogen | 175 kW (2300 t/min) | 150 kW | |
Motorremeffect* | 340 kW (2300 t/min) | 435 kW (2300 t/min) | |
Oliefilters | 2 hoofdstroomfilters | 2 hoofdstroomfilters | |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 35 l | 35 l | |
Inhoud koelsysteem | 24 l | 26 l | |
Zwavelvrije brandstof (EN590, max. 10 ppm zwavel) Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel)
Tot max. 150.000 km, of eens per jaar met VDS4.
D13 420 pk (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min | 420 pk | |||
Maximaal koppel bij 905-1400 t/min | 2100 Nm | |||
D13 I-Save 420 pk (309 kW)* |
| |||
Maximaal vermogen bij 1230-1600 t/min | 420 pk | |||
Maximaal koppel bij 900-1230 t/min | 2400 Nm | |||
D13 460 pk (338 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min | 460 pk | |||
Maximaal koppel bij 945-1400 t/min | 2300 Nm | |||
D13 I-Save 460 pk (338 kW)* | ||||
Maximaal vermogen bij 1240-1600 t/min | 460 pk | |||
Maximaal koppel bij 900-1240 t/min | 2600 Nm | |||
D13 I-Save 480 pk (353 kW)* | ||||
Maximaal vermogen bij 1250-1600 t/min | 480 pk | |||
Maximaal koppel bij 900-1250 t/min | 2700 Nm | |||
D13 500 pk (368 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min | 500 pk | |||
Maximaal koppel bij 980-1400 t/min | 2500 Nm | |||
D13 I-Save 500 pk (368 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1250-1600 t/min | 500 pk | |||
Maximaal koppel bij 900-1250 t/min | 2800 Nm | |||
D13 540 pk (397 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1458-1700 t/min | 540 pk | |||
Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min | 2600 Nm | |||
*beschikbaar met B100, biodiesel
| Koppel | Overbrengingsverhouding | |
---|---|---|---|
EPTT350 | 350 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 | |
* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.
Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler. I-Shift kan ook besteld worden met kruipversnellingen, ultralage kruipversnellingen en trage achteruitversnellingen.
Type | Hoogste versnelling | Maximaal Motorkoppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direct | 2400 | 44 |
AT2612 | Direct | 2600 | 100 |
ATO2612 | Overdrive | 2600 | 100 |
AT2812 | Direct | 2800 | 70 |
ATO3112 | Overdrive | 3150 | 100 |
Type | Hoogste versnelling | Motorkoppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Overdrive | 2800 | 80 |
Type | As | Tandwieloverbrenging | Maximaal koppel (Nm) | Max. as-/tandemstelbelasting (t) | Maximaal toelaatbaar treingewicht (t) |
Enkele reductie | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1244B | Solo | Hypoïde | 2800 | 12 | 44 |
RSS1344C/E | Solo | Hypoïde | 2600 | 13 | 44 |
RSS1344E | Solo | Hypoïde | 2800 | 13 | 44 |
RSS1352A | Solo | Hypoïde | 2800 | 13 | 52 |
RSS1370A/B | Solo | Hypoïde | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoïde | 3800 | 23 | 70 |
RTS2310A | Tandem | Hypoïde | 3800 | 23 | 100 |
Naafreductie | |||||
RSH1370F | Solo | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 13 | 70 |
RT2610B/F | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210F | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 32 | 100 |
RTH3212F | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 33 | 100 |
RTH3815 | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 38 | 100 |
RSS1244B | RSS1344C | RSS1344E | RSS1352A | RSS1370A/B | RSH1370F |
---|---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.31:1* | 2.06:1 | 2.06:1 | 2.06:1 | 3.46:1 |
2.17:1 | 2.47:1* | 2.17:1 | 2:17.1 | 2.17:1 | 3.61:1 |
2.31:1 | 2.47:1* | 2.31:1 | 2.31:1 | 2.31:1 | 3.76:1 |
2.47:1 | 2.85:1* | 2.47:1 | 2.47:1 | 2.47:1 | 4.12:1 |
2.64:1 | 3.08:1* | 2.64:1 | 2.64:1 | 2.64:1 | 4.55:1 |
2.85:1 | 3.36:1* | 2.85:1 | 2.85:1 | 2.85:1 | 5.41:1 |
3.08:1 | 3.70:1 | 3.08:1 | 3.08:1 | 3.08:1 | |
3.36:1 | 4.11:1 | 3.36:1 | 3.36:1 | 3.40:1** | |
4.63:1 | 3.67:1** | ||||
5.29:1 | 4.11:1** | ||||
6.17:1 | |||||
* Voor RSS1344E
** Voor RSS1370B
RST2370A/B | RTS2310A | RTH2610B | RTH2610F | RTH2610B7F | RTH3210F | RTH3212F | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.93:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 3.93:1 | 5.41:1 | |
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | |
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | |
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||||
5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | 7.21:1 | |||||
6.17:1 | 4.63:1 | |||||||
| D13 420 pk | D13 460 pk | D13 500 pk | D13 540 pk |
I-Shift | ||||
---|---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
|
AT2612 | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • |
I-Shift Dual Clutch | ||||
SP2812 |
| • | • | • |
Assen met enkele reductie | ||||
RSS1244B | • | •
| • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • |
RSS1344E | • | • | • | • |
RSS1352A | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • | • |
Assen met naafreductie | ||||
RSH1370F | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • |
| D13 I-Save 420 pk | D13 I-Save 460 pk | D13 I-Save 500 pk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • |
|
|
AT2612 | • | • |
|
ATO2612 | • | • | |
AT2812 | • | ||
ATO3112 | • | ||
I-Shift Dual Clutch | |||
SP2812 |
| • | • |
Assen met enkele reductie | |||
RSS1244B | • | • | |
RSS1344C/E | • | • | |
RSS1344E | • | • | |
RSS1352A | • | • | |
RSS1370A/B | • | • | |
RTS2370A | • | • | |
RTS2310A | • | • | |
Assen met naafreductie | |||
RSH1370F | • | • | |
RTH2610F | • | • | |
RTH3210 | • | • | |
RTH3312 | • | • | |
RTH3815 | • | • | |
| G13 420 pk | G13 460 pk | G13 500 pk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
AT2612 | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • |
Assen met enkele reductie | |||
RSS1244B | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • |
RSS1344E | • | • | |
RSS1352A | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • |
Assen met naafreductie | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's beschikbaar, voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.
PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTER-100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTR-F: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.
PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.
PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.
PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.
PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.
Bekijk specificaties voor cabine-afmetingen, cabinehoogten vanaf de grond en voorzieningen.
Er zijn vier verschillende versies van buitenafwerking beschikbaar om aan verschillende behoeften te voldoen.
Basis
Grijze grille en portiergrepen. Chroom koplampen. Grijze zonneklep, spiegelkappen en bumper.
Verbeterd
Grille in cabinekleur en chromen koplampen. Grijze zonneklep, spiegelkappen, portiergrepen en bumper.
Hoogste niveau
Grille in cabinekleur, spiegelkappen, zonneklep, portiergrepen, bumper en spoiler. Chromen koplampen.
Basis met robuuste voorzijde
Grijze grille en portiergrepen. Zwarte koplampen. Grijze zonneklep en spiegelkappen. Grijs gelakte stalen bumper.
De Volvo FH Aero is verkrijgbaar met zes verschillende binnenafwerkingen om aan verschillende behoeften te voldoen.
Vinyl- en textielbekleding Robust
Duurzame materialen in vinyl en textiel met een modern kleurenpalet dat past bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Textielbekleding Dynamic
Textiel interieur met een modern kleurenpalet in diverse grijstinten passend bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Velours bekleding Progressive
Deze zachte velours interieurbekleding heeft een sober kleurenpalet en past bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Lederen bekleding Robust
Interieur met een sober kleurenpalet en tweekleurige volledig lederen stoelen die passen bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Lederen bekleding Dynamic
Interieur met diverse grijstinten en tweekleurige volledig lederen zetels passend bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Lederen bekleding Progressive
Interieur met diverse tinten beige (Skylark) en tweekleurige volledig lederen zetels passend bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Globetrotter XXL: comfort en ruimte
De Globetrotter XXL biedt verder een veilige en comfortabele accommodatie voor maximaal twee personen. Omdat het benedenbed breder en langer is dankzij de verlengde cabinelengte, is het slaapcomfort nog hoger.
Globetrotter XL: gemaakt voor opbergruimte
De Globetrotter XL (CAB-XHSL) biedt ook een veilige en comfortabele accommodatie voor maximaal twee personen, maar met nog meer ruimte, dankzij de extra hoogte. De binnenhoogte van de cabine is 220 cm, 211 cm op de motortunnel.
Globetrotter-cabine: two's company
De Globetrotter-cabine (CAB-HSLP) biedt een comfortabele slaapgelegenheid voor maximaal twee personen. Door de verticale structuur is er bovendien meer dan genoeg extra opbergruimte. Binnenhoogte 205 cm, 196 cm op de motortunnel.
Slaapcabine
Slaapcabine (CAB-SLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor maximaal twee personen. Binnenhoogte 171 cm, 162 cm op de motortunnel.
Lage sleepcabine
De lage slaapcabine (CAB-LSLP) biedt door het verlaagde dak en de cabinevering extra laadruimte boven de cabine. Binnenhoogte 147 cm, 138 cm op de motortunnel.
Trekker |
|
|
| Hoogte A (mm) | Hoogte B (mm) | Hoogte C (mm) | Hoogte D (mm) |
Aandrijving | Chassishoogte | Vering | Banden | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4x2 | Hoog | Bladvering/luchtvering | 315/80-R22.5 | 3430 | 3800 | 3950 | 3225 |
4x2 | Hoog | Bladvering/luchtvering | 315/80-R22.5 | 3440 | 3800 | 3950 | 3225 |
4x2 | Middel | Bladvering/luchtvering | 315/70-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
4x2 | Laag | Luchtvering rondom | 315/60-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
4x2 | Laag | Luchtvering rondom | 315/60-R22.5 | 3250 | 3620 | 3770 | 3045 |
4x2 | X-Low | Luchtvering rondom | 295/60-R22.5 | 3210 | 3580 | 3730 | 3005 |
6x2 | Middel | Bladvering/luchtvering | 315/70-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
Bakwagen |
|
|
| Hoogte A (mm) | Hoogte B (mm) | Hoogte C (mm) | Hoogte D (mm) |
Aandrijving | Chassishoogte | Vering | Banden | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6×2 | Hoog | Luchtvering rondom | 315/80-R22.5 | 3410 | 3780 | 3930 | 3205 |
6×2 | Middel | Luchtvering rondom | 315/70-R22.5 | 3330 | 3700 | 3850 | 3125 |
6×2 | Laag | Luchtvering rondom | 315/60-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
6×2 | Hoog | Bladvering rondom | 315/80-R22.5 | 3460 | 3830 | 3980 | 3255 |
6×4 | Hoog | Bladvering rondom | 315/80-R22.5 | 3450 | 3820 | 3970 | 3245 |
8×4 | Hoog | Bladvering rondom | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
10×4 | Hoog | Bladvering rondom | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
* Hoogten bij benadering
Op vier punten afgeveerde cabine
Kies tussen spiraalveren met schokdempers, spiraalveren voor en luchtvering achter, en luchtvering rondom.
Luchtinlaten
Aan de linkerkant en leverbaar in lage of hoge uitvoering, afhankelijk van de opdracht. Luchtinlaat aan de voorzijde is ook leverbaar.
Kleuren
Maak uw keuze uit de kleuren voor onderdelen. Er zijn circa 650 kleurvarianten beschikbaar.
Interieurbekleding
Er zijn verschillende stijlen beschikbaar. Vinyl, textiel en velours. Bepaalde stoelbekleding (behalve vinyl en textiel) kan worden gespecificeerd met een ventilatiefunctie.
Chauffeurszetel
Kies uit drie verschillende comfortniveaus: Progressive (velours of leer), Dynamic (textiel) en Robust (vinyl). Extra vrijheid door flexibiliteit: de totale aanpassingsruimte van voor naar achter is 240 millimeter en verticaal 100 millimeter. De chauffeurszetel is standaard voorzien van een hoofdsteun, een verstelbare en neerklapbare rugleuning en een verstelbare lendensteun. Ook kan de zetel verticaal en in hoogte worden versteld en is de hoek van de zitting verstelbaar.
Bijrijderszetel
Kies uit drie verschillende comfortniveaus: Progressive (velours of leer), Dynamic (textiel) en Robust (vinyl). De bijrijderszetels zijn standaard voorzien van een hoofdsteun. Er is ook een verplaatsbare bijrijderszetel leverbaar.
Bedden
Gebouwd voor een comfortabele nachtrust. Afmetingen van het bed: 74×200 cm, met middengedeelte van 81,5 cm breed, of 74×200 cm, uittrekbaar tot 88×200 cm met middengedeelte van 95,5 cm breed. Het bed in de Globetrotter XXL-cabine is 213 centimeter lang. De breedte aan het hoofdeinde, middendeel en ondereinde bedraagt respectievelijk 99/106,5/91 centimeter. Rust uw cabine uit met een schuimmatras of een matras van 16 cm met pocketvering en uitstekend comfort. Er zijn drie opties voor de stevigheid: zacht, semi-stevig en stevig. We bieden ook twee opties voor de matrasbeschermer: levert meer comfort en het bed kan sneller worden opgemaakt. Ook beschikbaar: verstelbare rugsteun en Comfort-bovenbed (afmetingen 60×190 cm of 70×190 cm).
Opbergruimte binnen
De cabine heeft een opbergvak met vier DIN-uitsparingen boven de voorruit en twee grote opbergvakken met roldeuren aan de chauffeurskant en bijrijderskant. De achterwand is voorzien van een lichtgewicht opbergruimte bovenaan met uitstekende verlichting. Onder het bed bevinden zich twee lades met een totale inhoud van 130 liter. Ook zijn er twee kleinere opbergcompartimenten onder het matras aan het voeteneinde (10 liter) en het hoofdeinde (15 liter), en aan het voeteneinde is een opbergruimte voor een PET-fles.
Opbergruimte buiten
Aan beide kanten van de cabine bevinden zich grote opbergruimtes die zowel van buiten als van binnen toegankelijk zijn. Aan beide kanten onder de cabine bevindt zich een extra onverwarmde opbergruimte met een inhoud van 30 liter.
Dakraam/dakluik
Elke cabine is uitgerust met een vast dakraam of, als optie, met een dakluik dat 50 mm kan worden geopend. Het doet ook dienst als nooduitgang. Het dakluik kan handmatig of elektrisch worden bediend.
Stuurwiel
Leverbaar in twee verschillende maten - diameter van 450 mm of 500 mm. Afhankelijk van de truckspecificatie. Het stuurwiel is 90 mm in hoogte verstelbaar. De hoekverstelling is 28°. Met een verstelbare stuurkolom (optie) kan het stuurwiel in hoogte worden versteld tussen -5° en +15° om zo het comfort voor de chauffeur te verhogen. Bedieningselementen die zijn geïntegreerd in het stuur zorgen voor een veilige en comfortabele bediening van de cruise control, claxon, telefoon en functies op het dashboard en het secundair dashboardscherm.
Klimaatregeling
Met drie alternatieve klimaatsystemen kunt u de temperatuur regelen. Conventionele verwarming met ventilator. Handmatig bediende airconditioning (MCC). Volautomatische airconditioning (ECC/ECC2). Tevens leverbaar met sensoren voor invallend zonlicht, condens en luchtkwaliteit. Het systeem kan worden aangevuld met een standkachel voor de cabine en de motor en met I-ParkCool, een standkoeling voor de cabine.
I-ParkCool
De motor hoeft niet te draaien om de klimaatregeling te kunnen aanzetten in de cabine. I-ParkCool regelt de cabinetemperatuur in een stilstaand voertuig. Het systeem werkt met de standkachel van de cabine om een comfortabel klimaat te creëren: dit is bijvoorbeeld handig als de nachttemperatuur snel en plotseling daalt. Het systeem controleert de accustatus om de startmogelijkheden niet in gevaar te brengen. En het berekent hoeveel vermogen nodig is om de cabine te verwarmen of te koelen. Als de batterijen niet helemaal opgeladen zijn, berekent het systeem hoeveel kan worden ingezet. Bovendien is de werking stil. Het systeem genereert ruwweg 20 dB minder geluid dan systemen van de concurrenten, dus met minder lawaaivervuiling en een betere slaapkwaliteit. De klimaatregeling is volledig geïntegreerd in het normale ventilatiesysteem van de truck. Warme of koude lucht wordt naar behoefte gelijkmatig en comfortabel verdeeld via de normale uitstroomopeningen. De aerodynamische eigenschappen van de cabine en de stahoogte in de cabine worden niet door het systeem beïnvloed. Met uitzondering van cabineverwarming (PH-CAB).
Hier vindt u specificaties over chassishoogten, maximale belasting vooras, achtervering, trekkers, chassiskenmerken en remmen.
X-Low (trekker) | ca. 810 mm |
Laag | ca. 850 mm |
Middel | ca. 900 mm |
Hoog | ca. 1000 mm |
X-High | ca. 1200 mm |
| Lucht | Blad |
---|---|---|
X-Low | 8 | - |
Laag | 8 | - |
Middel | 10/20* | 9 |
Hoog | 10/20* | 10/20* |
X-High | - | 10/20* |
*Met dubbele vooras
Type | Assen | Vering | As-/tandemstelbelasting | Reductie | Voor-/naloopassen |
Solo | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-GR | 4x2 | Lucht | 11,5/13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-G2 | 4x2 | Lucht (voor de bouw) | 13 t | Naaf | |
Tandemstel | |||||
RADT-GR | 6x2 | Lucht | 19/20,5/22,5/23 t | Enkel/naaf | Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend) |
RAPD-GR | 6x2 | Lucht | 16/19/22 t | Enkel/naaf | Voorloopas (vast/gestuurd) |
RAPD-G4 | 6x2 | Lucht | 16 t | Enkel | Voorloopas (vast) |
RADD-G2 | 6×4/8×4 | Lucht (voor de bouw) | 21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-BR | 6×4/8×4 | Paraboolvering | 20/21 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Paraboolvering/conventionele bladvering | 23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Conventionele bladvering | 26/32 t | Naaf | |
RADD-TR3 | 8x4 | Conventionele bladvering | 38 t | Naaf | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Lucht | 21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RAPDT-GR | 8×2 | Lucht | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd) + naloopas (vast/gestuurd) |
RADDT-GR | 8×4/10×4 | Lucht | 27/33/36 t | Enkel/naaf | Naloopas (gestuurd) |
RAPDD-GR | 8×4 | Lucht | 27/30,5/32/35 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd) |
RADDT-G2 | 8×4/10×4 | Lucht (voor de bouw) | 27/33/36 t | Enkel/naaf | Naloopas (gestuurd) |
Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhangers. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.
Brandstoftanks
Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1510 liter voor een 4x2-trekker. Gastanks in de formaten 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) en 225 kg (545 l).
AdBlue-tanks
Inhoud van 32 tot 112 liter. AdBlue-pomp is geïntegreerd in AdBlue-tankmodule. Kunststof.
Remmen
Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons, uitstekende prestaties en een prettig remgevoel, en tal van andere handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties. EBS is standaard op alle specificaties.
EBS medium
EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket:
EBS-statusmonitor
EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.
Auto Hold
Remt de truck volledig af en Auto Hold houdt de laatst toegepaste remdruk aan om de truck op zijn plaats te houden totdat de chauffeur het gaspedaal intrapt.
Remslijtage analyse
Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat (alleen voor schijfremmen).
Automatisch loszetten van parkeerrem
De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).
Aanvullende opties:
Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:
Stretch Brake
Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.
ESC (Electronic Stability Control)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie en gaat scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger tegen. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2-, 3-, 4- en 5-assige voertuigen.
Noodremlicht
Bij een noodstop bij een snelheid boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.
Hydraulische retarder
Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW.
Actief stuurysteem met torque-overlay (extra bekrachtiging). Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de neutrale stand, zowel bij vooruit als achteruit rijden. Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen. De voorziening is ook beschikbaar in combinatie met onafhankelijke voorwielophanging.
Voorloopassen
Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.
Naloopassen
Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkel- of dubbellucht, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton.
Liftbare tandemas
Hierdoor kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, om het brandstofverbruik en de draaicirkel te verminderen. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck geladen is, wordt de as automatisch omlaag gebracht en ingeschakeld. Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) en uitgerust met schijfremmen.
De afgebeelde voorzieningen zijn wellicht niet standaard of beschikbaar voor alle uitrustingsniveaus en aandrijflijnopties.