Alles wat u moet weten over de Volvo FL, tot in de prachtige details.
Hier vindt u specificaties over chassishoogtes, maximale belasting vooras, achtervering, koppelingshoogtes, trekkers, chassiskenmerken en remmen.
Hoogte | |
---|---|
Laag | ca. 810-830 mm |
Middel | ca. 860 mm |
Hoog | ca. 950 mm |
X-High | ca. 960 mm |
XX-High* | ca. 1175 mm |
* Alleen voor Volvo FL 4×4
Lucht | Blad | |
---|---|---|
Laag | 4,0/4,5 t | 4.2 |
Middel | 4,5/5,0/5,8 t | |
Hoog | 5,0/5,6/5,8/6,3 t | |
X-High | 7,1 t | 7,1/7,5 t |
XX-High | 5,6 t |
Type | Vering | Asbelasting | Reductie |
RAD - L80 | Blad | 11,5t | Enkelvoudig |
RAD - KR | Lucht | 13t | Enkelvoudig |
RAD - A2V | Lucht | 10,5t | Enkelvoudig |
Trekhaken voor het koppelen van aanhangers zijn leverbaar.
BrandstoftanksBrandstoftanks zijn verkrijgbaar in kunststof, staal of aluminium. Brandstofinhoud varieert van 80 tot 300 liter. Bovendien is er een combinatie van twee 215-liter tanks beschikbaar, die een totaal volume van 430 liter oplevert. | AdBlue-tanksDe AdBlue-tank is gemaakt van kunststof en heeft een volume van 32 liter. De AdBlue-pomp is geïntegreerd in de tankmodule. Er is een uitvoering variant voor voertuigen met een aan de rechterzijde gemonteerde brandstoftank (ADTP-R), en een uitvoering voor voertuigen met een aan de linkerzijde gemonteerde tank (ADTP-L). |
De Volvo FL heeft luchtbekrachtigde remmen met lichtgewicht remschijven voor en achter. Het EBS (elektronisch geregeld remsysteem) met antiblokkeerschijfremsysteem levert een snellere en veiligere remrespons en geeft minder slijtage aan de remmen. Het systeem bevat functies zoals ABS, antiblokkeerremmen, een sperdifferentieel en Brake Blending. Met Brake Blending benut het systeem de diverse remmen van het voertuig voor een gelijkmatiger remtoepassing en verminderde slijtage van zowel de wielremmen als de banden. Het uitgebreide EBS-pakket heeft een functie die het starten op hellingen vergemakkelijkt. De schijfremmen zijn in drie verschillende grootten beschikbaar, afhankelijk van de toepassing.
EBS Medium EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket: | Hydraulische retarder voor AL306-versnellingsbakken De maximale overbrengingsverhouding in de koppelomvormer (TC421) bedraagt 1,77:1. |
EBS-statusmonitor EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool. | |
Hill Start Aid De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motorkoppel is opgebouwd om het voertuig soepel in beweging te zetten. | |
Analyse remslijtage Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat. (Alleen voor schijfremmen.) | |
Automatisch loszetten van parkeerrem De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak). |
Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:
ESC (Electronic Stability Control) Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie. Scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger wordt tegengegaan. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2- en 3-assige voertuigen. | Noodremlicht Bij een noodstop bij snelheden boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde. |
Hydraulische retarder Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW. |
Specificaties zoeken over motoren, transmissies, achterassen (met overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en PTO's.
| D5K | D8K |
---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | Euro 6 |
Aantal cilinders | 4 | 6 |
Cilinderinhoud | 5,1 dm³ | 7,7 dm³ |
Slag | 135 mm | 135 mm |
Boring | 110 mm | 110 mm |
Compressieverhouding | 17.5:1 | 17.5:1 |
Economisch toerengebied | 1100-1800 t/min | 1000-1700 t/min |
Uitlaatremvermogen (2800 t/min) | 80 kW | 120 kW |
Motorremeffect (2800 t/min) | – | 170 kW |
Oliefilters | 1 | 1 |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 15 l | 20 l |
Inhoud koelsysteem | 13 l | 17 l |
Olieverversingsinterval Brandstofvereisten | Op motor gemonteerde PTO Biodiesel-versie |
Distributie-PTO
Koppel | Overbrengingsverhouding | |
---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 |
*koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar. Met AT2412 max. koppel tijdens het rijden = 150 Nm.
![]() | D5K – Euro 6 vermogen/koppel Nettovermogen volgens: EC 582/2011 |
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
D5K210 (154 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 2200 t/min | 210 pk |
Maximaal koppel bij 1100-1700 t/min | 800 Nm |
D5K240 (177 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 2200 t/min | 240 pk |
Maximaal koppel bij 1200-1600 t/min | 900 Nm |
![]() | D8K - Vermogen/koppel Nettovermogen volgens: EC 582/2011 |
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
D8K250 (184 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 250 pk |
Maximaal koppel bij 900-1700 t/min | 950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 280 pk |
Maximaal koppel bij 950-1700 t/min | 1050 Nm |
D8K320 (235 kW) | |
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 320 pk |
Maximaal koppel bij 1050-1600 t/min | 1200 Nm |
De handgeschakelde versnellingsbakken worden bediend via de bekrachtigde synchronisatie. De korte keuzehendel, die is geïntegreerd in het instrumentenpaneel, is trillingsvrij en heeft een nauwkeurige werking. De versnellingsbakken kunnen naar keuze worden uitgerust met een PTO.
Type | Hoogste versnelling | Maximaal koppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32.5 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
STO8006 | 6 | 850 | 24 |
Automatische versnellingsbak met 6 versnellingen of automatische versnellingsbak met 8 versnellingen en drie rijmodi.
Type | Hoogste versnelling | Maximaal koppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1600 | 36 |
8AP1200 | 8 | 1200 | 36 |
Type | As | Tandwieloverbrenging | Maximaal koppel (Nm) | Max. as-/tandemstelbelasting | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|---|---|
Enkele reductie |
|
|
|
|
|
RSS0819A | Solo | Hypoïde | 950 | 8.5 | 19 |
RSS1125A | Solo | Hypoïde | 1050 | 11.5 | 25 |
RSS1132A | Solo | Hypoïde | 1050 | 11.5 | 32.5 |
RSS1344C | Solo | Hypoïde | 2600 | 13 | 44 |
Naafreductie |
|
|
|
|
|
RSH1140C* | Solo | Hypoïde | 1200 | 11 | 40 |
* Alleen voor Volvo FL 4×4
RSS0819A | RSS1125A | RSS1132A | RSH1140C | RSS1344C |
---|---|---|---|---|
3.31:1 | 3.58:1 | 3.78:1 | 5.86:1 | 3.70 |
3.58:1 | 3.73:1 | 4.13:1 | 6.31:1 | 4.11 |
3.73:1 | 3.90:1 | 4.50:1 |
| 4.63 |
3.91:1 | 4.11:1 | 5.14:1 |
| 5.29:1 |
4.10:1 | 4.33:1 | 5.67:1 |
| 6.17:1 |
4.30:1 | 4.63:1 | 6.17:1 |
| |
4.56:1 | 4.88:1 |
|
| |
4.88:1 | 5.13:1 |
|
| |
5.13:1 | 5.29:1 |
|
| |
5.29:1 | 5.57:1 |
|
| |
5.57:1 | 5.86:1 |
|
| |
5.86:1 |
|
|
|
D5K210 | D5K240 | D8K250 | D8K280 | D8K320 | |
---|---|---|---|---|---|
Versnellingsbakken | |||||
8AP1200 | ● | ● | ● | ● | ● |
AL306 | ● | ● | |||
STO8006 | ● | ||||
ZTO1006 | ● | ● | ● | ||
ZTO1109 | ● | ● | |||
Assen met enkele reductie | |||||
RSS0819A | ● | ● | |||
RSS1125A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1132A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1344C | ● | ● | |||
Assen met naafreductie | |||||
RSH1140C | ● | ● |
Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's leverbaar voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.
PTO gemonteerd op de motor | Gemonteerd op versnellingsbak |
PTER-DIN Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp. PTER1400 Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp. PTER100 Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp. | PTR-HF/FH/ZF Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen. PTR-HP/PH/ZF Met aansluitpomp, voor lage of hoge toerentallen. |
Bekijk specificaties voor cabine-afmetingen, cabinehoogten vanaf de grond en cabinevoorzieningen.
![]() | ![]() | ![]() |
DagcabineDagcabine met comfortabele en ergonomische chauffeursomgeving. Binnenhoogte 1605 mm. |
|
|
Cabinevering De voorvering van de cabine bestaat uit een rubberen kussen dat kleine verticale bewegingen opvangt, terwijl de achtervering bestaat uit een spiraalveer en ophanging met schokdempers. | Cabineverwarming Het cabineverwarmingssysteem is leverbaar in twee uitvoeringen: handmatig bediend met alleen verwarming of handmatig bediend met verwarming en airconditioning. Er is ook een standkachel van 2 kW beschikbaar die optioneel kan worden gespecificeerd. |
Cabinekleuren Leverbaar in 300 vaste varianten. Andere kleuren kunnen worden besteld. | Opbergruimte aan de binnenkant De cabine heeft veel praktische en gemakkelijk toegankelijke vakken voor het bewaren van documenten en persoonlijke bezittingen. Boven de voorruit zijn twee opbergruimten afgeschermd met een klep of net, evenals vier DIN-compartimenten. Een aantal opbergvakken en vakjes op de motortunnel, notitieblok en kledinghaken kunnen als opties worden gespecificeerd. |
Chauffeursstoel Drie verschillende comfortniveaus: Comfort, Standard en Economy. Alle drie niveaus zijn voorzien van een rugleuning met verstelbare lengte, hoogte en voorkant en van een geïntegreerde hoofdsteun. | Claxons Er is een keuze uit twee extra claxons: twee pneumatisch bediende, op het dak gemonteerde claxons of een elektrische claxon onder de voorklep. |
Passagiersstoel Drie verschillende comfortniveaus: Standard, Economy of Basic. | Bed (Comfortcabine) Het bed is leverbaar in één of twee gedeelten en is 580 of 780 millimeter breed. Er is een optionele beveiligingsbalk voor het bed en een rookmelder. |
Bedden Het bed is leverbaar in één of twee gedeelten en is 580 mm of 780 mm breed. Er is een optionele beveiligingsbalk voor het bed en een rookmelder. | |
Opbergruimte aan de binnenkant De cabine heeft veel praktische en gemakkelijk toegankelijke vakken voor het bewaren van documenten en persoonlijke bezittingen. Boven de voorruit zijn twee opbergruimten afgeschermd met een klep of net, evenals vier DIN-compartimenten. Een aantal opbergvakken en vakjes op de motortunnel, notitieblok en kledinghaken kunnen als opties worden gespecificeerd. | |
Dakluik De cabine kan worden uitgerust met een dakluik dat 50 millimeter kan worden geopend. Het luik kan handmatig of elektrisch worden bediend. | |
Stuur Het stuur heeft een diameter van 460 of 500 millimeter, afhankelijk van de voertuigconfiguratie, en kan pneumatisch worden afgesteld in de gewenste positie | |
Klimaatregeling Het cabineverwarmingssysteem is leverbaar in twee uitvoeringen: handmatig bediend met alleen verwarming of handmatig bediend met verwarming en airconditioning. Er is ook een standkachel van 2 kW beschikbaar die optioneel kan worden gespecificeerd. | |
Stoelbekleding Comfortabel textiel. | |
Wandbekleding Comfortabel textiel. | |
Gegevens - alles wat u nodig heeft. Download via de volgende links informatiebladen in PDF-indeling voor de Volvo FL.