Trucks

Volvo Trucks
2023-06-01
5 min
Kosten en voordelen
Author
Volvo Trucks

Waarom is een elektrische vrachtwagen de hoge investering waard?

Een elektrische truck is op dit moment duurder dan een conventionele dieseltruck. Een flinke investering voor veel transportbedrijven. Maar waarom is een e-truck toch zo'n hoge investering waard? En waarom is het de moeite waard om niet langer te wachten met het aanschaffen van een elektrische vrachtwagen?

 

Elektrisch rijden heeft veel voordelen. Zo zijn elektrische vrachtwagens stil en stoten ze geen schadelijke stoffen zoals roet en NOX uit. Ook heeft een e-truck geen CO2-uitstoot. Cruciale punten in de eisen die het klimaatakkoord aan de transportsector stelt.

Hoewel elektrische trucks nu nog duurder zijn dan traditionele dieseltrucks leveren ze transportbedrijven wel degelijk een voordeel op. Zo zullen de bedrijven die nu investeren in een duurzame en milieuvriendelijke transportoplossing straks een voordeel hebben op de bedrijven die wachten. Zij hebben immers al de nodige ervaring opgedaan binnen de EV-markt en kunnen als pioniers hun duurzame karakter claimen.

Bereidwilligheid van consumenten voor meerprijs van een duurzaam product

 


Inzet op CO2-besparing en het verminderen van schadelijke uitstoot als roet en NOx zal ook bij opdrachtgevers niet onopgemerkt blijven. Steeds meer grote bedrijven eisen tenslotte CO2-neutraal transport. En ook de consument geeft aan klimaatverandering. Helaas blijkt in de praktijk dat veel opdrachtgevers en consumenten over het algemeen minder bereid zijn daar veel meer voor te betalen.

 

Een CO2-neutraal getransporteerd pak melk zou op termijn €1,01 kosten in plaats van €1,00. Een minimale prijsverhoging die vele consumenten bereid zijn te betalen.

De werkelijke meerkosten per product voor een CO2-neutrale transportoplossing blijken in de praktijk nochtans mee te vallen. Zo blijkt de totale kostenverhoging van een elektrische vrachtwagen - berekend vanuit de totale transportkosten en de TCO van het voertuig - binnen afzienbare tijd per product in de winkel slechts 1% hoger uit te vallen dan die van een dieseltruck. Wanneer we dat omrekenen naar een pak melk zou dat betekenen dat dat CO2-neutraal getransporteerde pak melk een consument geen € 1,00 maar € 1,01 kost. Een minimale prijsverhoging waarvan verwacht kan worden dat veel consumenten bereidwillig zijn om hier een bijdrage aan te leveren.

Naast CO2 is in steden vooral de uitstoot van NOx en roet een belangrijk issue. Veel steden hebben de poorten gesloten (of gaan dat op korte termijn doen) voor vrachtwagens die niet voldoen aan de eisen die worden gesteld. Deze trucks komen de stad niet meer in. Door te investeren in voertuigen die wel aan de eisen voldoen, voorkomt u dat u niet meer tot bepaalde steden wordt toegelaten.

Vooral in het bouwsegment waarbij vaak binnenstedelijk wordt gereden, is het een must om niet langer te wachten met het kopen van een e-truck. Bovendien wordt in veel overheidsaanbestedingen een hoge waarde toegekend aan het beperken van CO2.


Een elektrische vrachtwagen leasen, met subsidie voordeel

De aankoop van een elektrisch voertuig hoeft niet in één keer gedaan te worden; er kan gebruikgemaakt worden van een leaseconstructie tegen vooraf afgesproken maandtarieven. U kunt daarbij denken aan financial lease of operational lease.

Hierdoor heeft u wel beschikking over het voertuig en kunt u zelfs gebruik maken van het voordeel van subsidie, maar houdt u uw werkkapitaal vrij voor andere zaken die van belang zijn voor uw onderneming. Een win-win dus.

Of neem contact op met onze Electromobility manager

Hugo Seghers

Neem nu contact op