Trucks

Volvo Trucks
2023-06-01
4 min
Kosten en voordelen
Author
Volvo Trucks

Waarom is een elektrische truck geschikt voor de binnenstad?

Er komen steeds meer zware elektrische voertuigen op de markt. Trucks die kunnen worden ingezet in het bouwtransport of het zwaardere distributiewerk. Op dit moment zijn deze elektrische trucks met name geschikt voor het rijden in binnensteden waar korte afstanden worden overbrugd. Wat maakt een elektrische truck nu zo geschikt voor die binnenstad?

 

Er zijn verschillende redenen waarom een elektrische truck geschikt is voor het rijden in de binnenstad met een lage emissiezone (LEZ). Zo biedt een elektrische vrachtwagen voordelen zoals een lager geluidsniveau, geen schadelijke uitstoot en lagere bedrijfskosten. Daarnaast is de elektrische truck veel flexibeler dan een diesel- of benzine voertuig, omdat hij in staat is om snel te wenden en te manoeuvreren in het drukke stadsverkeer. Bovendien is de elektrische truck uitgerust met sensoren en andere technologieën die de veiligheid in de binnenstad vergroten.

Wij hebben alle voordelen nog eens op een rijtje gezet voor u.


1. Actieradius is in stadsdistributie geen belemmering

Hoeveel batterijen een elektrische truck nodig heeft, hangt af van het type transport waarvoor hij wordt ingezet. Rijdt hij langere afstanden, dan heeft hij een grotere actieradius en dus meer batterijen nodig.

 

Trucks in de stedelijke distributie leggen zelden afstanden van meer dan 200 km per dag af. Gebruikelijker is een afstand van 100 à 150 kilometer. Meer batterijvermogen en dus een grotere actieradius is daar vaak niet nodig.

 

2. Meer lading met minder voertuigen

Een elektrische vrachtwagen wordt aangedreven door een elektromotor die elektriciteit haalt uit een accu waarin de stroom is opgeslagen. Dus hoe meer batterijen, hoe meer elektriciteit en hoe verder een truck kan rijden. Maar zoals hierboven al aangegeven, is een grotere actieradius in de stadsdistributie eigenlijk geen must. Zware batterijen gaan daar alleen maar ten koste van het laadvermogen. En een groot laadvermogen is juist een van de pluspunten van een truck ten opzichte van een kleinere bestelwagen. Om dezelfde lading te kunnen vervoeren met een bestelwagen als met een truck zijn minstens vijf bestelauto’s nodig.

 

Al die voertuigen zouden een onnodige druk op de weginfrastructuur geven en de verkeersveiligheid omlaag brengen. Bovendien zijn er voor veel bestelwagens veel chauffeurs nodig. En dan hebben we het nog niet gehad over de productie van al die wagens. Kortom, hoe meer lading er wordt vervoerd met hoe minder voertuigen hoe beter.

3. Remenergie regenereren


Een truck in de binnenstedelijke distributie remt over het algemeen vaak: voor stoplichten, voor kruisingen. Door te remmen, regenereert een elektrische truck energie. Deze energie wordt weer opgeslagen in de batterij. Dit maakt een elektrische truck geschikt voor veel stop-en-go-verkeer.

 

4. Emissiezones in steden

Binnensteden willen de uitstoot van NOX en roet in hun straten verminderen. Diesel is daar niet ideaal omdat de motoren door de korte afstanden en het vele starten en stoppen niet goed op temperatuur komen. Bovendien stellen steeds meer steden zogenaamde zero-emissiezones in: trucks en bestelwagens die niet voldoen aan de uitstootnormen mogen dan de stad niet meer binnen.

 

En dan is er nog de CO2-uitstoot. Dit is naast een globaal probleem ook een agendapunt voor veel binnensteden. Door elektrisch te rijden, stoot je geen CO2 uit. Dus elektrisch rijden op duurzaam opgewekte stroom is uitermate geschikt om de CO2-uitstoot te beperken.

Of neem contact op met onze Electromobility manager

Hugo Seghers

Neem nu contact op