Europa wil in 2030 meer dan 600.000 elektrische trucks op de weg zien. Een gezonde ambitie die vraagt om een versnellinkje hoger in de uitbouw van het laadnetwerk. Want als uw chauffeurs onderweg makkelijker kunnen laden, zullen ze met plezier achter het stuur kruipen van een elektrische vrachtwagen.
Twee jaar geleden waren er amper laadstations. Vandaag rijzen ze als paddenstoelen uit de grond. Ook Volvo Trucks zet er mee vaart achter: samen met Daimler Trucks en de Traton Group bouwen we op het Europese wegennet maar liefst 1.700 laadstations voor elektrische vrachtwagens. Sterker nog: in 2027 moeten die er allemaal staan.
Ja. Er komen overal gewone laders tot 50 kW en snelladers tot 350 kW. Zelfs de batterij van uw zwaarste elektrische truck is zo binnen de twee uur weer helemaal opgeladen. Ook handig: betalen voor een laadbeurt kan met uw tankkaart of met een gewone bank- of kredietkaart.
Dat is het doel. Europa wil dat elk land hiervoor dezelfde inspanningen levert. De recente AFIR-regelgeving legt de lat voor een laadinfrastructuur voor vrachtwagens op elke 120 km. Met één laadbeurt onderweg verdubbelt u dus al snel de actieradius van uw trucks.
Uiteraard is een goed uitgebouwde Europese laadinfrastructuur essentieel als we zwaar transport willen vergroenen. Maar in België kan de helft van de bedrijven al perfect elektrisch rijden zónder onderweg te laden. Gemiddeld legt een vrachtwagen in ons land 260 km per dag af. Ons zwaarste model, de Volvo FH Aero Electric, heeft bijvoorbeeld een rijbereik van 300 km. De batterij opladen kan gewoon ’s nachts op het eigen bedrijventerrein. Voor veel bedrijven is een elektrische vrachtwagen vandaag dus al perfect haalbaar.