Als u de TCO kent van uw vloot, weet u al veel over het voordeel van elektrisch rijden. Alleen: dat cijfer zegt niet alles. Daarom kijkt u beter ook naar deze drie factoren.
Op dit moment nog wel. VLAIO betaalt de aankoop van uw elektrische vrachtwagen voor een stukje terug. Grote ondernemingen krijgen 21% van het aankoopbedrag terugbetaald. Kmo’s mogen rekenen op 35%. U bespaart zo tot 140.000 euro.
Simpel: wie elektrisch rijdt, betaalt niets. Maar wie wél nog CO2 uitstoot, moet betalen. Vanaf midden 2026 komt er ook in ons land een CO2-heffing in plaats van een kilometerheffing. In Duitsland is deze heffing al van kracht: een elektrische truck bespaart er op 5 jaar tijd maar liefst 140.000 euro. Op Nederlandse en Belgische wegen zou het om een besparing van 80.000 euro gaan.
Na het ETS-1 – voluit Emission Trading System – dat zich richtte op de luchtvaart, is er nu het ETS-2 dat focust op wegvervoer. Concreet? Leveranciers van brandstof moeten emissierechten kopen voor de hoeveelheid CO2 die ze uitstoten. En die hoge kosten zullen ze uiteraard doorrekenen aan de pomp.
Europa doet er alles aan om zo veel mogelijk vervuilende vrachtwagens van het wegennet te houden. Wie nog CO₂ uitstoot, zal dat voelen via een heffing en duurdere brandstofprijzen. Als u als bedrijf zelf voorziet in zonnepanelen en smart charging kunt u uw TCO alleen al met 30% laten dalen. Per truck.