Zwaar transport over langere afstanden met toch een kleinere uitstoot? Het kan. Het vloeibare aardgas LNG is al jaren inzetbaar op internationale routes. En met nu ook bio-LNG in het aanbod rijdt u zelfs fossielvrij van tank tot wiel.
Tot voor kort was de infrastructuur hét struikelblok. Maar vandaag telt Europa al meer dan 780 LNG-tankstations. En het goeie nieuws: vrijwel alle tankstations zijn vandaag ook geschikt voor de biovariant. Dat is LNG gemaakt uit organisch afval zoals mest of etensresten.
Nog niet voor elke route, maar wel al voor de veelgebruikte corridors in West-Europa. En naarmate de beschikbaarheid van bio-LNG op die route toeneemt – de EU wil tegen 2030 meer dan 35 miljard m³ biomethaan produceren –, zullen meer en meer bedrijven de weg naar LNG vinden.
Als u vandaag al toegang hebt tot LNG-tankstations op uw belangrijkste routes, kunt u in principe morgen starten met de overstap. U rijdt dan misschien nog niet altijd op bio-LNG, maar u verlaagt uw CO₂-uitstoot wel al met 20%. En zodra er meer bio-LNG beschikbaar is, schakelt u naadloos over – zonder nieuwe investeringen in voertuigen of infrastructuur.
Bio-LNG is dus vandaag al een haalbare optie voor long-haul transport, mits u actief bent op of nabij bestaande LNG-corridors. Voor bedrijven die nu al overwegen hun CO₂-uitstoot serieus te reduceren zonder in te boeten op actieradius en tanktijd, is het een piste die meer aandacht verdient dan ze momenteel krijgt.
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en updates over elektromobiliteit per e-mail van Volvo Trucks.