Elektrische vrachtwagens en laadstations, het was lang het verhaal van de kip of het ei. Met de Europese AFIR-regelgeving is de inhaalrace ingezet. En dat is goed nieuws voor uw planning: uw elektrische trucks kunnen nu ook langere ritten aan.
Zonder degelijke laadinfrastructuur wilden bedrijven niet investeren in elektrische vrachtwagens. En zonder veel elektrische vrachtwagens op de baan, kwamen er ook geen laadstations bij. Een straatje zonder einde dus. De AFIR-regelgeving – voluit Alternative Fuel Infrastructure Regulation – doorbreekt die impasse met Europese afspraken rond laadstations.
Tegen 2030 moet er op het Europese transportnet elke 120 km een laadstation voor vrachtwagens staan. Vandaag is hiervan al 15% operationeel, en dat aantal zal jaar na jaar stijgen. Ook belangrijk: elk laadpunt moet werken met een gewone bank- of kredietkaart.
De Volvo FH Electric heeft bijvoorbeeld een actieradius tot 600 km. Als chauffeurs onderweg al één keer kunnen laden, verdubbelen ze hun rijbereik. Dat biedt perspectief voor jobs of leveringen over de grens. Die worden nu ook haalbaar met elektrische vrachtwagens.
Dat is simpele wiskunde. Een groot deel van de elektrische vrachtwagens doet vandaag vooral korte ritten. Ze vertrekken met een volle batterij en komen terug als ze moeten opladen. Als uw chauffeurs onderweg makkelijker kunnen laden, kunnen ze ook verder rijden.
Als u zelf al een laadstation heeft, kunt u het voor iedereen openstellen. Zo versnelt u mee de vergroening van zwaar transport. De belangrijkste voorwaarde? Uw stroomprijs is duidelijk zichtbaar bij elk laadpunt. Hebt u nog geen eigen laadinfrastructuur? De Vlaamse overheid geeft subsidies voor laadpunten. En ook voor de aankoop van elektrische trucks krijgt u financiële steun.