Niet elk bedrijf heeft de plaats, de centen of de elektrische aansluiting om een eigen laadinfrastructuur te bouwen. Toch kunt u in afwachting van publieke laadstations uw vrachtwagenvloot vergroenen: met HVO – voluit Hydrotreated Vegetable Oil.
Hernieuwbare diesel van de tweede generatie HVO is gemaakt van plantaardige vetten en waterstof. Niet van aardolie dus, en daardoor is het een pak minder vervuilend: van bron tot tank is HVO goed voor 90% minder CO2. Belangrijke nuance: van tank tot wiel is de verbranding identiek aan die van een klassieke dieselmotor. Om die reden houdt de nieuwe Eurovignet-richtlijn dan ook geen rekening met HVO.
Ja, alle Volvo Trucks op diesel zijn gecertificeerd voor HVO100. Dat wil zeggen dat u kunt kiezen wat u tankt: 100% HVO of een mix van fossiele diesel en HVO. Dat laatste is interessant als u stap voor stap CO2 wilt besparen. U kunt dan elk jaar wat meer HVO en minder fossiele diesel gebruiken.
Niet elk bedrijf kan of wil meteen 100% fossielvrij rijden. Een kleine stap vooruit is ook een stap vooruit. U kunt kiezen om dit jaar al 10% CO₂ te besparen door 10% van uw fossiele diesel te vervangen door HVO. Om correct te zijn, zal het percentage wat hoger moeten liggen omdat u met HVO maar 90% minder CO₂ uitstoot. Maar u begrijpt het principe. En jaar na jaar kunt u dat percentage dan verder verhogen. Wist u trouwens dat Volvo bij verkoop een eerste vulling met HVO in de fabriek voorziet?
Vooral bij lange afstanden. Een vrachtwagen op HVO werkt zoals een klassieke dieseltruck: u tankt voor de hele week en hoeft dus geen rekening te houden met tijdig laden zoals bij elektrische trucks. Maar ook: de batterijen op een elektrische truck wegen veel én nemen veel plaats in. Als u die plaats niet hebt, kunt u zelfs met een kleinere HVO-tank toch veel kilometers doen.
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en updates over elektromobiliteit per e-mail van Volvo Trucks.