Bespaar op heel eenvoudige wijze brandstof

Als chauffeur bent u mee bepalend voor het verbruik van uw truck. Wist u dat van alle transportenkosten ongeveer 1/3 de brandstofkosten zijn? Een percentje sparen hier en daar levert dus op het einde van de rit veel geld op. Dus hoe u rijdt, bepaalt de winst van uw bedrijf. 
Gebruik onze tips!

Rij trager

Rij trager

Wist u dat een cruisesnelheid van 85 km/uur ipv 90 km/uur een verbruikswinst van 3,5% oplevert?
Accelaratie kost altijd brandstof. Onnodige snelheidswisselingen zijn dan ook kostbaar.

Probeer een constante snelheid aan te houden. Uw cruise Control of een snelheidsbegrenzer zijn hierbij de perfecte hulp.

Volvo I-Roll

Gebruik de kinetische energie

Laat tijdig het gaspedaal los en laat uw voertuig in de I-Roll functie uitrollen. Want in een bewegende truck zit veel energie die kan worden benut.
Het is wel belangrijk dat u op de juiste manier gebruik maakt van de functies voor I-Roll en van de hulpremmen.
Voor het activeren van de I-Roll moet de motorrem in de automatische stand staan.
De I-Roll functie zit vervat in de Lange Afstand software voor de I-shift versnellingsbak.

Volvo' FH

Laat uw moter niet stationair draaien

Wist u dat stationair draaien heel veel brandstof verbruikt? Probeer hier bewust mee om te gaan, en zo weinig mogelijk stationair te draaien, enkel als het echt nodig is.
Laat zeker ook een koude motor niet stationair draaien. Dat verbruikt al snel 7 à 8 liter per uur. Maak liever gebruik van de (optionele) motorverwarming of warm de motor op door rustig te rijden met een laag toerental.
Het aantal uren stationair draaien kan trouwens heel eenvoudig in Dynafleet worden opgevolgd.

Volvo FH bandenspanning

Hou de bandenspanning op peil

Wist u dat iets simpels als de bandenspanning regelmatig controleren en op peil houden liters brandstof bespaart? Want lage bandenspanning beïnvloedt zeer sterk de levensduur en de slijtage van de banden. Ook het brandstofverbruik neemt hierdoor aanzienlijk toe. En zelfs het risico op ongelukken en pech verhoogt door een te lage bandenspanning.

  • -20% onderdruk = -20% minder kilometers
  • -20% onderdruk = +1,7% brandstofverbruik
  • Een bandenschade of reparatie onderweg kost al gauw meer dan €1.000