Alles wat u moet weten over de Volvo FMX, in detail.
Specificaties zoeken over motoren, transmissies, achterassen (met overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en PTO's.
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
Elektrisch | Volvo FMX Electric |
---|---|
Prestaties | continu vermogen tot 330–490 kW (450–666 pk) |
Rijbereik | tot 300 km |
Oplaadtijd (volledig geladen) | 9,5 uur met wisselstroom (43 kW) 2,5 uur met gelijkstroom (250 kW) |
Batterijcapaciteit | 180–540 kWh, 2–6 batterijen |
Diesel | D11 | D13 | |
---|---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | Euro 6 | |
Aantal cilinders | 6 | 6 | |
Cilinderinhoud | 10,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Slag | 152 mm | 158 mm | |
Boring | 123 mm | 131 mm | |
Compressieverhouding | 18.0:1 | 18.0:1 | |
Economisch toerengebied | 1000-1500 t/min | 900-1400 t/min | |
Uitlaatremvermogen | 155 kW (2300 t/min) | 175 kW (2300 t/min) | |
Motorremeffect* | 270 kW (2300 t/min) | 340 kW (2300 t/min) | |
Oliefilters | 2 hoofdstroomfilters | 2 hoofdstroomfilters | |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 35 l | 35 l | |
Inhoud koelsysteem | 22 l | 24 l | |
|
*optie
Zwavelvrije brandstof (EN590, max. 10 ppm zwavel) Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel)
D11 330 pk (246 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1700 t/min | 330 pk | |||
Maximaal koppel bij 877-1400 t/min | 1600 Nm | |||
D11 380 pk (279 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 1700 t/min | 380 pk | |||
Maximaal koppel bij 938-1400 t/min | 1800 Nm | |||
D11 430 pk (317 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1700 t/min | 430 pk | |||
Maximaal koppel bij 1008-1400 t/min | 2050 Nm |
D11 460 pk (338 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1700 t/min | 460 pk | |||
Maximaal koppel bij 1050-1400 t/min | 2200 Nm | |||
D13 420 pk (309 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min | 420 pk | |||
Maximaal koppel bij 905-1400 t/min | 2100 Nm | |||
D13 460 pk (338 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min | 460 pk | |||
Maximaal koppel bij 945-1400 t/min | 2300 Nm |
D13 500 pk (368 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min | 500 pk | |||
Maximaal koppel bij 980-1400 t/min | 2500 Nm | |||
D13 540 pk (397 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 1458-1700 t/min | 540 pk | |||
Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min | 2600 Nm | |||
Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler. I-Shift kan ook besteld worden met kruipversnellingen, ultralage kruipversnellingen en trage achteruitversnellingen.
Type | Hoogste versnelling | Maximaal Motorkoppel (Nm) | Maximaal toelaatbaar treingewicht (t) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direct | 2400 | 44 |
AT2612 | Direct | 2600 | 100 |
ATO2612 | Overdrive | 2600 | 100 |
Type | Hoogste versnelling | Maximaal Motorkoppel (Nm) | Maximaal toelaatbaar treingewicht (t) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Overdrive | 2800 | 80 |
Volautomatische PowerShift-versnellingsbak met koppelomvormer en oliekoeler. Schakelt zonder vermogensverlies. Powertronic kan af fabriek worden geïnstalleerd met een PTO, geïntegreerde retarder en noodstuurbekrachtigingspomp.
Type | Hoogste versnelling | Maximaal Motorkoppel (Nm) | Maximaal toelaatbaar treingewicht (t) |
---|---|---|---|
PT2106 | Direct | 2100 | 44 |
PT2606 | Direct | 2600 | 60 |
Bedoeld voor een optimaal brandstofverbruik. Het schakelen vindt plaats bij de gunstigste motortoerentallen.
Wordt gebruikt als er extra motorvermogen nodig is. Er kan worden op- en teruggeschakeld bij een hoog motortoerental.
Type | As | Tandwieloverbrenging | Maximaal koppel (Nm) | Max. as-/tandemstelbelasting (t) | Maximaal toelaatbaar treingewicht (t) |
Enkele reductie | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1344C/E | Solo | Hypoïde | 2600 | 13 | 44 |
RSS1370A/B | Solo | Hypoïde | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoïde | 3800 | 23 | 80 |
RSS1244B | Solo | Hypoïde | 2800 | 12 | 44 |
RTS2310A | Tandem | Hypoïde | 3800 | 23 | 100 |
RSS1352A | Solo | Hypoïde | 2800 | 13 | 52 |
Naafreductie | |||||
RSH1365 | Solo | Spiraalvormig kegelwiel | 2400 | 13 | 65 |
RSH1370F | Solo | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610F | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 33 | 120 |
RTH3815 | Solo | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 38 | 150 |
Soloassen
RSS1244B | RSS1344C/E | RSS1352 | RSS1370A/B | RSH1365 | RSH1370F |
---|---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.06:1 | 2.06:1 | 2.47:1 | 3.61:1 | 3.46:1 |
2.17:1 | 2.17:1 | 2.17:1 | 2.64:1 | 3.76:1 | 3.61:1 |
2.31:1 | 2.31:1* | 2.31:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 3.76:1 |
2.47:1 | 2.47:1* | 2.47:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.12:1 |
2.64:1 | 2.47:1* | 2.64:1 | 3.40:1 |
| 4.55:1 |
2.85:1 | 2.85:1* | 2.85:1 | 3.67:1 |
| 5.41:1 |
3.08:1 | 3.08:1* | 3.08:1 | 4.11:1 |
|
|
3.36:1 | 3.36:1* | 3.36:1 |
|
|
|
| 3.70:1 |
|
|
|
|
| 4.11:1 |
|
|
|
|
| 4.63:1 |
|
|
|
|
| 5.29:1 |
|
|
| |
RTS2370A | RTS2310A | RTH2610F | RTH3210 | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 |
|
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 |
|
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 |
|
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 |
|
|
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 |
|
|
5.67:1 | 4.11:1 |
| 7.21:1 |
|
|
6.17:1 | 4.63:1 |
|
|
|
|
| D11 330 pk | D11 370 pk | D11 410 pk | D11 450 pk | D13 420 pk | D13 460 pk | D13 500 pk | D13 540 pk |
Powertronic | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PT2106 | • | • | • | • |
| |||
PT2606 |
|
|
|
| • | • | • | • |
I-Shift | ||||||||
AT2412 | • | • | • | • | • | • |
|
|
AT2612 | • | • | • | • | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • | • | • | • | • |
I-Shift Dual Clutch | ||||||||
SP02812 |
|
|
|
|
| • | • | • |
Assen met enkele reductie | ||||||||
RSS1244B | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1352 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1356 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • | • | • | • | • | • |
Assen met naafreductie | ||||||||
RSH1365 | • | • | • | • | • | • | • |
|
RSH1370F | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • | • | • | • | • |
Aangedreven vooras/tussenbak | ||||||||
FAA11/FAA21/V2501TB | • | • | • | • | • | • | • | • |
| Koppel | Overbrengingsverhouding | |
---|---|---|---|
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 | |
* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.
PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTER100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTR-F: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.
PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.
PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.
PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.
PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.
Bekijk specificaties voor cabine-afmetingen, cabinehoogten vanaf de grond en voorzieningen.
De Volvo FMX wordt geleverd met een unieke buitenafwerking die gemaakt is voor zwaar gebruik.
Basis
Grijze grille en portiergrepen. Grijze zonneklep. Chroom koplamp. Grijs gelakte stalen bumper.
De Volvo FMX is verkrijgbaar met vijf verschillende binnenafwerkingen om aan verschillende behoeften te voldoen.
Textielbekleding Dynamic
Textiel interieur met modern kleurenpalet en duurzame materialen in diverse tinten grijs en paars.
Vinyl- en textielbekleding Robust
Duurzame materialen in vinyl en textiel met een modern kleurenpalet dat past bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Velours bekleding Progressive
Deze velours interieurbekleding met zacht textiel heeft een modern kleurenpalet en past bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Lederen bekleding Robust
Interieur met duurzame materialen en tweekleurige volledig lederen stoelen die passen bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Lederen bekleding Progressive
Interieur met duurzame materialen en tweekleurige volledig lederen stoelen die passen bij de verschillende delen van de interieurbekleding.
Dagcabine
Dagcabine (FMX-DAY) met comfortabele en ergonomische chauffeursomgeving. Binnenhoogte 164 centimeter: 120 centimeter op de motortunnel.
Lage dagcabine
Lage dagcabine (FMX-LDAY) is geschikt voor toepassingen zoals mijnbouw, koeleenheden, pompen en kranen. Binnenhoogte 148 centimeter: 104 centimeter op de motortunnel.
Slaapcabine
Slaapcabine (FMX-SLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor één persoon. Binnenhoogte 164 centimeter: 120 centimeter op de motortunnel.
Lage slaapcabine
De lage slaapcabine (FMX-LSLP) biedt door het verlaagde dak en de cabinevering extra laadruimte boven de cabine. Binnenhoogte 148 centimeter: 104 centimeter op de motortunnel.
Globetrotter-cabine
De Globetrotter-cabine (FMX-HSLP) biedt comfortabele slaapgelegenheid voor één of twee personen. De cabine met extra opbergruimte bovenin. Binnenhoogte 201 centimeter: 157 centimeter op de motortunnel.
Manschappencabine
Manschappencabine met voldoende ruimte voor extra passagiers, tot maximaal 9 personen. Binnenhoogte 159 centimeter:
Op vier punten afgeveerde cabine
Kies tussen spiraalveren met schokdempers, spiraalveren voor en luchtvering achter, en luchtvering rondom.
Luchtinlaten
Luchtinlaat aan de linkerkant en leverbaar in lage of hoge uitvoeringen.
Kleuren cabine
Keuze uit circa 650 uitvoeringen.
Chauffeurszetel
Kies uit drie verschillende comfortniveaus: Progressive (velours of leer), Dynamic (textiel) en Robust (vinyl). De totale horizontale verstelling van de stoel bedraagt 200 mm en de hoogteverstelling is 100 mm. De chauffeurszetel is standaard voorzien van een hoofdsteun, een verstelbare en neerklapbare rugleuning en een verstelbare lendensteun. Ook kan de zetel verticaal en in hoogte worden versteld en is de hoek van de zitting verstelbaar.
Bijrijderszetel
Kies uit drie verschillende comfortniveaus: Progressive (velours of leer), Dynamic (textiel) en Robust (vinyl). Alle niveaus kunnen worden besteld met optionele bekleding. De bijrijderszetels zijn standaard voorzien van een hoofdsteun.
Bedden
Het onderste bed meet 70×200 centimeter. Matras van 16 cm met pocketvering en uitstekende comfortniveaus. Drie verschillende stevigheden: zacht, semi-stevig en stevig. Voor de matrasbeschermer zijn ook twee opties beschikbaar: verbetert het slaapcomfort en maakt het opmaken van het bed gemakkelijker. Comfort bedafmetingen boven: 70×190 cm of 60×190 cm (optioneel voor Globetrotter-cabine).
Opbergruimte binnen
De ruimte boven de voorruit bestaat uit twee opbergvakken met rolluiken en daarnaast vier ISO-vakken, waarvan er één is gereserveerd voor een tachograaf (twee ISO-vakken op de lage cabines). Onder het bed van de slaapcabine en de Globetrotter-cabine vindt u twee grote opbergvakken, die van buitenaf toegankelijk zijn. Ook is er één groot opbergvak van 44 l dat u opent door het matras en het deksel op te tillen. Het slaapgedeelte bevat twee opbergvakken voor tijdschriften en kleine voorwerpen. Het dashboard bevat vier open opbergvakken, een klein opbergvak, een DIN-sleuf, een opbergbakje bovenop het dashboard en een flessenhouder. De dagcabine kan worden uitgerust met een opbergvak van 60 liter met harmonicadeurtjes voor helmen, lunchtrommels, enz.
Opbergruimte buiten
Achter de bijrijders- en de chauffeurszetel is opbergruimte beschikbaar die van buitenaf toegankelijk is.
Dakluik
De cabine is uitgerust met een dakluik dat 50 millimeter kan worden geopend. Aan de binnenzijde zit een geperforeerde zonwering, die tevens dienst doet als horrengaas wanneer het dakluik openstaat. Het dakluik kan handmatig of elektrisch worden bediend (optioneel). Er is ook een dakluik in staal beschikbaar, bedoeld voor toepassingen in de bouw of ruige omstandigheden.
Stuurwiel
Leverbaar in twee verschillende maten - diameter van 450 mm of 500 mm. Afhankelijk van de truckspecificatie. Het stuurwiel is 90 mm in hoogte verstelbaar. De hoekverstelling is 28°. Met een verstelbare stuurkolom (optie) kan het stuurwiel in hoogte worden versteld tussen -5° en +15° om zo het comfort voor de chauffeur te verhogen. Het stuurwiel is leverbaar met of zonder airbag. Bedieningselementen die zijn geïntegreerd in het stuur zorgen voor een veilige en comfortabele bediening van de cruise control, claxon, telefoon en functies op het dashboard en het secundair dashboardscherm.
Klimaatregeling
De klimaatregeling is leverbaar in twee uitvoeringen voor uiteenlopende behoeften:
De klimaatregeling kan ook worden aangevuld met een standkachel voor de cabine en de motor.
Hier vindt u specificaties over chassishoogten, maximale belasting vooras, achtervering, trekkers, chassiskenmerken en remmen.
Middel | ca. 900 mm |
Hoog | ca. 1000 mm |
X-High | ca. 1200 mm |
XX-High | ca. 1240 mm |
| Lucht | Blad |
---|---|---|
Middel | 10/20* | 9 |
Hoog | 10/20* | 10/20* |
X-High | - | 10/20* |
XX-High | - | 10/20* |
|
*Met dubbele vooras
FA-LOW | Lage vooras voor gemiddelde chassishoogte, asbelasting tot 9 ton. |
FA-MED | Middelhoge vooras voor gemiddelde chassishoogte, asbelasting tot 10/20 ton. |
FA-HIGH | Hoge vooras voor chassishoogte High en X-High, asbelasting tot 10/20 ton. |
FA-XHIGH | Extra hoge vooras voor extra hoge chassishoogte, asbelasting tot 10/20 ton. |
FA-XXHIGH | Aangedreven vooras, asbelasting tot 10/20 ton. |
Dubbele voorassen - FA-HIGH/FA-XHIGH | Leverbaar met 8×2-, 8×4- en 10×4-configuraties, asbelasting tot 20 ton. |
Type | Assen | Vering | As-/tandemstelbelasting | Reductie | Overige assen |
Solo | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4×2 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-GR | 4×2 | Lucht | 13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-G2 | 4×2/4×4 | Lucht | 13 t | Naaf | |
RAD-G4 | 4×2 | Lucht | 12 t | Enkel | |
RAD-L90 | 4×4 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 13 t | Naaf | |
Tandemstel | |||||
RADT-GR | 6×2/8×2 | Lucht | 19/20,5/22,5/23 t | Enkel/naaf | Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend) |
RAPD-GR | 6×2 | Lucht | 16/19/22 t | Enkel/naaf | Voorloopas (vast/gestuurd) |
RAPD-G4 | 6×2 | Lucht | 16 t | Enkel | Voorloopas (vast) |
RADD-G2 | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Lucht | 21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-BR | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Paraboolvering | 20/21 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 26/32 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Conventionele bladvering | 26/32 t | Naaf | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Lucht | 17/21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RAPDT-BR | 6×6 | Paraboolvering | 21 t | Naaf |
|
RADDT-GR | 8×2 | Lucht | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd), naloopas (vast/gestuurd) |
RADD-TR3 | 6×4/6x6/8x4/8x6 | Paraboolvering | 38 t | Naaf |
|
RADDT-GR | 8×4/10×4 | Lucht | 27/30,5/32/35 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd) |
RADDT-G2 | 8×4/10x4/10x6 | Lucht | 27/33/36 t | Enkel/naaf | Naloopas (gestuurd) |
RADD-TR1 | 6x6/8x6 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 26 t | Naaf |
|
Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhangers. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.
Brandstoftanks
Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1510 liter voor een 4×2-trekker. Voor dubbele voorassen kunststof EU6-brandstoftank tussen voorassen.
AdBlue-tanks
Inhoud van 32 tot 112 liter. AdBlue-pomp is geïntegreerd in AdBlue-tankmodule. Kunststof.
Remmen
Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons, uitstekende prestaties en een prettig remgevoel, en tal van andere handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties. EBS is standaard op alle specificaties.
EBS medium
EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket:
EBS-statusmonitor
EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.
Auto Hold
Remt de truck volledig af en Auto Hold houdt de laatst toegepaste remdruk aan om de truck op zijn plaats te houden totdat de chauffeur het gaspedaal intrapt.
Remslijtage analyse
Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat (alleen voor schijfremmen).
Automatisch loszetten van parkeerrem
De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).
Aanvullende opties:
Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:
Stretch Brake
Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.
ESC (Electronic Stability Control)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie en gaat scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger tegen. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2-, 3-, 4- en 5-assige voertuigen.
Noodremlicht
Bij een noodstop bij een snelheid boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.
Hydraulische retarder
Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW.
Actief stuurysteem met torque-overlay (extra bekrachtiging). Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de neutrale stand, zowel bij vooruit als achteruit rijden. Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, behalve die met een aangedreven vooras (4×4, 6×6, 8×6 en 10×6). Extra actieve stuurfuncties zoals persoonlijke instellingen en stuurgeleiding om de rit nog aangenamer en veiliger te maken.
Automatic Traction Control (ATC)
Activeert automatisch de aandrijving op de vooras wanneer dat nodig is en ontkoppelt deze wanneer het terrein dat toelaat, met brandstofbesparing en een betere manoeuvreerbaarheid als resultaat. ATC is standaard op alle Volvo FMX-configuraties met een aangedreven vooras (4×4, 6×6, 8×6 en 10×6).
Voorloopassen
Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.
Naloopassen
Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkel- of dubbellucht, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton.
Liftbare tandemas
Hierdoor kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog gebracht, om het brandstofverbruik en de draaicirkel te verminderen. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck geladen is, wordt de as automatisch omlaag gebracht en ingeschakeld. Liftbare tandemas is beschikbaar voor luchtgeveerde 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) en uitgerust met schijfremmen.
Gegevens - alles wat u nodig heeft. Download via de volgende links informatiebladen in PDF-indeling voor de Volvo FMX.
De afgebeelde voorzieningen zijn wellicht niet standaard of beschikbaar voor alle uitrustingsniveaus en aandrijflijnopties.